شرکت یک گربه در جلسه دفاع از پایان نامه

برای اولین بار رخ داد:

شرکت یک گربه در جلسه دفاع از پایان نامه ای در زمینه حقوق حیوانات

 

در تاریخ بیستم شهریورماه ۱۳۹۳ اولین همایش تخصصی حقوق حیوانات با عنوان حیوان آزاری و خلاء قانونی در برخورد با آزار حیوانات برگزار شد و در تاریخ ۲۷ بهمن ماه سال جاری در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی از پایان نامه ای دفاع شد با عنوان ضرورت تدوین قوانین جامع حمایت از حیوانات و مولفه های آن. در این جلسه، سرکار خانم مریم گلایل بلورچی با درجه عالی از پایان نامه خود دفاع کردند.

در پایان نامه ایشان آمده است: یکی از موارد مهم و حیاتی در خصوص حقوق حیوانات، قوانینی است که دولت ها در ارتباط با آنها وضع می کنند. در واقع حیوانات ارزش و احترام ویژه ای در نظام آفرینیش برخوردار هستند. این احترام می تواند منشاء وضع قوانین حقوقی درباره حیوانات باشد، قوانینی که بتواند حقوق آنها را حفظ و در برابر آسیب های انسانی و طبیعی محافظت کند.

در حقوق داخلی، از یک سو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه همگانی می داند و از سوی دیگر باب ششم قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷ به شکار اختصاص یافته و مقررات حقوق کیفری نیز حفاظت از گونه های جانوری را در مواد ۶۷۹ و ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی به طور خاص مورد توجه قرار داده است. در عرصه حقوق بین الملل نیز حدود نیم قرن پیش اسناد بین المللی متعددی در زمینه حفاظت از محیط زیست و حمایت از حقوق حیوانات منعقد گردیده و از همه مهم تر در فقه و دین مبین اسلام نیز بیش از هرجا تاکید به حفظ حقوق حیوانات شده است. در این پایان نامه به بررسی مسائل مربوط به حقوق حیوانات از منظر حقوق داخلی بین المللی و فقهی پرداخته، ضرروت تدوین قانون جامعی در راستای حمایت از حیوانات را تبیین و دست آخر به ارائه روش و مولفه های قانون مدنظر که از هر لحاظ جامع بوده و حلال مشکلات و کاستی ها و خلاهای قانونی موجود می باشد را مطرح نموده است.

نمایندگانی از دیده بان حقوق حیوانات، مکتب حرمت حیات و یک گربه به نام گابی با آسیب نخاعی در این جلسه دفاعیه حاضر بودند!

1 نظر

  1. هوشنگ کیانهوشنگ کیانsays:

    بسیار عالی خیلی خیلی جالب