هشدار نسبت به انقراض سمندرامپراتور

هشدار نسبت به انقراض سمندرامپراتور

سمندر امپراتور که از آن با عنوان سمندر کوهستانی و سمندر لرستانی نیز نام برده می‌شود در آستانه انقراض است.آنطور که رئیس هیأت مدیره مؤسسه خزنده‌شناسان پارس به ایرنا گفته است، درحال حاضر ۲تا ۵هزار نمونه از این مارمولک رنگی در طبیعت ایران وجود دارد.

به گزارش همشهری و به گفته باربد صفایی، طی ۶۰سال گذشته مشکلات زیادی متوجه سمندرها بوده و آنها را به سمت نابودی کشانده است. این درحالی است که در این مدت فقط یک منطقه در استان لرستان به‌عنوان منطقه حفاظت شده برای سمندرها درنظرگرفته شده و با نام «سمندر» نامگذاری شده است.

 

او گفت: تاکنون ۲۰زیستگاه سمندر در کشور شناسایی شده که ۱۵زیستگاه از این زیستگاه‌ها در استان خوزستان و ۵ زیستگاه در استان لرستان است.صفایی درباره عوامل تهدید‌کننده سمندر امپراتور هم گفت: بخشی از تهدیدات مربوط به این‌گونه در آستانه انقراض، کم‌آبی و تخریب زیستگاه‌ها است که در کنار قاچاق و خرید و فروش غیرقانونی، حیات این جانور را به خطر انداخته است.

سمندر امپراتور گونه‌ای از مارمولک رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زندگی می‌کند. اکنون حیات این حیوان زیبا در خطر قرار دارد و جزو گونه‌های در خطر انقراض در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست (IUCN) قرار گرفته است.مجید خرازی مقدم مدیرکل دفترحیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این‌باره به ایرنا گفت: در حال تهیه برنامه عمل حفاظت از ۳۰گونه جانوری هستیم که با توجه به اهمیت حفاظت از سمندر لرستانی برنامه عمل حفاظت از آن تهیه شده است. وی افزود: برنامه عمل حفاظت گوزن زرد و کروکودیل نیز تهیه شده است و درنظرداریم برنامه عمل ۷ گونه جانوری شامل گورخر، سیاه‌گردن، قوچ و میش، اردک بلوطی، بالابان، هوبره و پلنگ را نیز تهیه و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ۶‌ماه اول سال ۹۵اجرایی کنیم.

به گفته خرازی مقدم، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست (IUCN) حدود ۷۶گونه جانوری در معرض تهدید کشور را در فهرست سرخ خود قرار داده است.

 

1 نظر

  1. نیلوفرنیلوفرsays:

    امیدوارم همیشه موفق باشین top700.com