حکم قضایی شکارچیان بزمجه بیابانی در شاهین شهر و میمه

صدور حکم قضایی برای شکارچیان بزمجه بیابانی در شاهین شهر و میمه

حکم قضایی قاطع برای متخلفان شکار و صید یک بزمجه بیابانی با جثه بزرگ، که سال گذشته در شهرستان شاهین شهر و میمه توسط دو شکارچی خفه شده بود صادر شده است.


به گزارش خبرنگار مهر، تیرماه سال گذشت خبری مبنی بر کشته شدن یک مارمولک عظیم الجثه در شاهین شهر توسط رسانه ها اعلام و انتشار تصویری از این مارمولک خفه شده تأسف و تأثر همگان را برانگیخت. مدیرکل محیط زیست اصفهان در آن زمان با اعلام خبر دستگیری افرادی که در کشتن این بزمجه نقش داشتند، گفت: در حال حاضر این دو نفر شناسایی و علیه آنها در دادگاه اعلام جرم و قرار است با آنها برخورد قضایی صورت گیرد.

اکنون پس از گذشت یک سال از این واقعه با اعلام شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برای دو متهمی که سال گذشته اقدام به شکارغیرمجاز یک بزمجه بزرگ جثه در شهرستان شاهین شهر و میمه کرده بودند حکم قضایی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه صادر شده و ۲۷ خردادماه برای اجرا به اداره کل محیط زیست ابلاغ شده است.

 

 

بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست اصفهان، با توجه به تحقیقات صورت گرفته و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی این دو متهم شناسایی شدند و به استناد ماده ۱۰ قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶ با اصلاحات ۱۳۷۵ متهم ردیف اول را به تحمل شش ماه حبس تعزیری و متهم ردیف دوم به تحمل ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

گفتنی است بزمجه بیابانی، یکی از انواع خزندگان مناطق مرکزی با آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است که در تمام این محدوده پراکنده شده است.

به دلیل تخریب های زیستگاهی جمعیت این گونه کاهش یافته است و بدین لحاظ این حیوان در رده حیوانات آسیب پذیر دسته بندی شده به گونه ای که حتی نام آن در کنوانسیون منع تجارت گونه های در حال انقراض درج شده است.

اندازه این نوع از بزمجه بیابانی به شکل کاملا طبیعی از سر تا دم مابین ۱۳۰ تا ۱۵۰ سانتی متر (حدود یک متر و نیم) است و با وجود جثه عظیم بزمجه بیابانی حیوانی کاملا بی آزار است که تنها سر و صدای زیادی ایجاد می کند اما این حیوان هیچ گونه خطری برای انسان ندارد و از حشرات و جوندگان کوچک و پرندگان خاص تغذیه می کند و به هیچ عنوان مهاجم و سمی نیست.

2 نظر

  1. نیلوفرنیلوفرsays:

    تفاوت افراد موفق با دیگران در داشتن قدرت،استعداد یا توانایی نیست بلکه در داشتن اراده شکست ناپذیر است. top700.com

  2. نیلوفرنیلوفرsays:

    تفاوت افراد موفق با دیگران در داشتن قدرت،استعداد یا توانایی نیست بلکه در داشتن اراده شکست ناپذیر است. top700.com