حراج حیات وحش در اینترنت!

حراج حیات وحش در اینترنت!

برای چندمین مرتبه متوالی سایت اینترتی دیوار اقدام به درج آگهی های فروش با مضمون حیات وحش کرد. آیا یگان حفاظت محیط‌زیست نباید با آگهی‌های فروش جانوران وحشی روی سایت دیوار برخورد کند؟

به گزارش زیست بوم/علی رنجبران، ماجرای از یک جستجوی ساده روی سایت دیوار آغاز شد، جایی که شخصی ۵ جوجه دلیجه تازه به دنیا آمده را برای فروش روی این سایت آگهی کرده بود. در کمال شگفتی این آگهی با شماره تلفن و آدرس مشخص روی سایت ثبت شده بود و به نظر می‌رسید آگهی‌دهنده باآنکه در حال فروش یک‌گونه شکاری باارزش است از برخورد مراجع قانونی ترسی ندارد.

 

این روز‌ها فضای مجازی پر از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که به شما اجازه می‌دهند بی‌نیاز از بنگاه‌های واسطه مستقیما اجناس خودتان را بفروشید یا لوازم موردنیازتان را بخرید. اما جستجو در این سایت‌ها که مشهور‌ترین آن‌ها سایت است به نام دیوار نشان می‌دهد این سایت و سایت‌ها مشابه محل امنی است برای خرید فروش گونه‌های مختلف حیات‌وحش که بعضا برخی از آن‌ها از زمره گونه‌های حفاظت‌شده هم قرار دارند.

بعد از مشاهده آگهی فروش جوجه دلیجه تلاشی برای در جریان قرار دادن یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران انجام شد. مسئول این یگان در این گفتگو قول مساعد برخورد با این فروشنده و فروشنده‌های مشابه را داد. اما در کمال شگفتی آگهی‌دهنده ۲۴ ساعت بعد درحالی‌که به نظر می‌رسید ۳ تا از جوجه دلیجه‌های بی‌چاره را فروخته آگهی جدیدی برای فروش ۲ جوجه باقی‌مانده روی این سایت ثبت کرد.

 

جستجوی بیشتر نشان داد این تنها آگهی فروش گونه‌های وحشی روی این سایت نیست. آگهی‌هایی با عنوان فروش «دو جوجه دلیجه سی‌روزه بسیار کمیاب و خاص»، « ٣تاجوجه بلبل خرما و جوجه دلیجه گوشتی» و یا فروش دیگر حیوانات وحشی همچون کبک و بلدرچین و … روی این سایت قرار گرفت اما بعد از یک روز برداشته شد. به احتمال بسیار زیاد فروشنده در مدت کوتاهی موفق شده است مشتری خودش را پیدا کند و جانور را بفروشد و بعد آگهی را حذف کند! به همین سادگی!

ظاهرا یگان حفاظت هم برخوردی با فروشندگان انجام نداده و نمی‌دهد. نکته جالب در این مسئله هم بیشتر بودن تعداد این آگهی‌ها در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر به جز تهران است که نشان می‌دهد در این مناطق عملا هیچ نظارتی بر این گونه فعالیت‌های غیرقانونی وجود ندارد. چند روز پیش در زیست بوم گزارشی در خصوص فروش سنجاب و جوجه تیغی هم منتشر شد.

برخورد با این مسئله اما سؤال دیگری را هم پیش روی می‌نهد و آن محدوده فعالیت این سایت‌ها است. آیا سازمان محیط‌زیست و متولیان قانونی نباید بر فعالیت این سایت‌ها خریدوفروش نظارت داشته باشند. مطابق قانون هرگونه خریدوفروش حیوانات وحشی در کشور ممنوع بوده و عملی غیرقانونی محسوب می‌شود. با توجه به این مسئله آیا این موضوع که اشخاص بااحساس امنیت تمام و با دادن آدرس و شماره تلفن دریک فضای رسمی مجازی دست به چنین عملی غیرقانونی نمی‌زنند، نشان‌دهنده عدم نظارت کافی بر فعالیت چنین فضا‌هایی نیست؟

درهرحال و جدا از مسئولیت قانونی پلیس فتا در برخورد با این مسئله سازمان محیط‌زیست و یگان حفاظت این سازمان می‌توانند با برخورد قانونی با فروشندگان و اعلام‌جرم قانونی علیه چنین سایت‌هایی راه خرید فروش عیان و ساده حیات‌وحش کشور را تا حدی سد کنند، اقدامی که قطعا نیازی به نیروی انسانی و امکانات بسیار زیادی ندارد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...