به مناسبت روز جهانی محیط زیست

هر سال ۵ JUNE برابر با ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

هر ساله در ۵ JUNE در سراسر جهان UNEP مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد، مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری،‌ فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و غیره.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم و دولت ها برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌ است.

هر سال یکی از مسائلی که محیط زیست جهان را تهدید می کند به عنوان شعار این روز انتخاب می شود و شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۵ نیز اینگونه انتخاب شده است:

انتشار گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین، انتشار آلودگی ها و انباشت زباله، کاهش دسترسی به آب شیرین و سالم، افزایش جمعیت و نابودی تنوع زیستی، مهمترین مخاطراتی است که در حال حاضر سیاره زمین را تهدید می کند و آن را بسوی نابودی پیش می برد.

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...