کمپین «سیرک نه» منافع چه کسانی را به خطر انداخته؟

کمپین «سیرک نه» منافع چه کسانی را به خطر انداخته؟

سپهر سلیمی*: این یادداشت برای حامیان حیوانات نوشته شده است، برای کسانی که در این سالها کوشیده اند حیوانات از سیرک ها حذف شوند. قدیمی های حمایت از حیوانات و کوشندگان با سابقه محیط زیست به خوبی از پیشینه مخالفت با حضور حیوانات در سیرک ها آگاه هستند، پویشی که حداقل یک دهه قدمت دارد،

اما  جدی ترین گام برای مخالفت با حیوان آزاری در سیرک ها مربوط می شود به تجمع آذر سال ۱۳۸۶ مقابل سیرک در پردیسان، تجمع دوم هم بلافاصله در دی ماه همان سال برگزار شد و از آن موقع فصل جدیدی از تلاش حامیان حیوانات برای حذف حیوانات از سیرک ها آغاز شد.

خبر، گفتگو، نامه و اظهارنظرهای فراوان کوشندگان محیط زیست پس از دومین تجمع در مخالفت با سیرک حیوانات در دی ماه ۱۳۸۶ وارد فضای جدیدی شد. در این سالها «کمپین سیرک نه» آرام و غیر رسمی در حال شکل گیری بود. بخش مهمی از این تلاش ها به سال ۸۸ مربوط می شود که دیده بان حقوق حیوانات با استفتاء از مراجع دینی در خصوص آزار حیوانات در سیرک ها کوشید تا بخش دیگری از پایه های «کمپین سیرک نه» را شکل دهی کند.

 

 

 

سرانجام نتیجه این تلاش ها مجموعه ای از مطالب علمی و اخلاقی را در کنار نظرات مذهبی شکل داد که افکار عمومی مردم و فشار حامیان حیوانات و محیط زیست را به عنوان سرمایه اجتماعی در پی خود داشت و اینگونه شد که «کمپین سیرک نه» به ابتکار دیده بان حقوق حیوانات و با همراهی بیش از ۴۰ سازمان مردم نهاد و خیل عظیمی از کوشندگان محیط زیست و حیوانات اعلام موجودیت کرد.

 

با توجه به شرایط فوق انتظار می رفت بساط حیوان آزاری در سیرک ها برچیده شود اما اظهار نظر رییس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست به یکباره آب سردی بود بر همه این تلاش های ده ساله. در حالیکه ریاست سازمان محیط زیست موافقت خود را با حذف حیوانات از سیرک ها اعلام کرده بود، اعطای فرصت دو ساله به سیرک ها از سوی زیر مجموعه سازمان، عملی بحث برانگیز، عجیب و غیر منطقی می نمود. با این حال تلاش برای پایان حیوان آزاری از سیرک ها همچنان ادامه خواهد داشت و دیر یا زود این آرزوی دیرین محقق خواهد شد.

 

نگاه مدیریتی و حساب شده به هر رفتار اجتماعی سبب موفقیت آن خواهد شد. برای به ثمر نشستن کمپین  سیرک نه باید همه جوانب را در نظر بگیریم و رفتارمان مطابق با شرایط موجود باشد. در ادامه کوشیده ام نگاهی داشته باشم به گروه هایی که از کمپین سیرک نه متضرر خواهد شد و خواهند کوشید این کمپین به ثمر ننشیند. قطعاً آگاهی از این شرایط می تواند متضمن موفقیت حامیان حیوانات در ادامه مسیر باشد.

 

گروه هایی که کمپین «سیرک نه» منافع آنها را به خطر می اندازد عبارتند از:

 

الف: سیرک های حیوانات: مشخص است که بزرگترین گروهی که از کمپین سیرک نه متضرر خواهد شد سیرک های حیوانات هستند. گروه هایی که به واسطه حضور حیوانات سالها کسب درآمد کرده اند و از راه فروش و قاچاق حیوانات به پول های کلان رسیده اند. بعضی از افراد این گروه ها از راه حیوان آزاری و کشتی گرفتن با خرس های درمانده و شیرهای بی دندان ، عناوین پوشالی و دروغین پهلوان و قهرمان بر خود گذاشته اند.

 

ب: قاچاقچیان و دلالان حیات وحش: خرید و فروش و قاچاق حیوانات یکی از مفسده های جانبی سیرک هاست. حذف حیوانات از سیرک ها به معنی پایان این وضعیت خواهد بود. فراموش نکنیم قاچاق حیات وحش یکی از سودآورترین انواع تجارت کثیف در جهان است.

 

ج: باغ وحش داران و دیگر گروه های حیوان آزار: کمپین سیرک نه این وحشت را در دل باغ وحش داران و همه گروه های حیوان آزار به وجود آورده که در صورت موفقیت این کمپین، پس از آن نوبت به آنها خواهد رسید و بساط کاسبی از راه حیوانات پایان خواهد یافت.

 

د: افراد مرتبط با سیرک ها در ادارات دولتی و عمومی: خواه ناخواه سیرک ها برای برگزاری ناچار به کسب مجوز از ادارات دولتی و ارگان هایی نظیر شهرداری هستند. شواهد و مستندات نشان داده سیرک های حیوانات کمترین استاندارهای موجود را رعایت نمی کنند و همواره پر از ایراد هستد و بنابراین دور از ذهن نیست که با استفاده از روابط و روش های غیرقانونی در پی تسهیل در فعالیت خود باشند. تخلف در همه سیستم های ادارب اجتناب ناپذیر است و در این مورد نیز چنین است.

 

به موارد فوق اضافه کنید افراد بدخواه یا بی اطلاع را که ممکن است خواسته یا ناخواسته در جهت منافع سیرک حیوانات قدم بردارند. فراموش نکنیم توان مالی حامیان حیوانات در مقابل سیرک دار ها قابل مقایسه نیست و صاحبان سیرک حیوانات می توانند از این ابزار قدرتمند برای ادامه بقای خود استفاده کنند. کمپین مردمی«سیرک نه» خواب بسیاری را بر آشفته و افراد و گروه هایی که منافعشان به خطر افتاده همه تلاش خود را برای به عقب انداختن حذف حیوانات از سیرک ها به کار خواهند بست. در این شرایط بزرگترین وظیفه حامیان حیوانات اطلاع رسانی وسیع و آگاه سازی عمومی نسبت به سنگ اندازی گروه های فوق است. اگر چه پولی در بساط نداریم اما با روشنگری اذهان عمومی و با بهره گرفتن از ابزار وجدان و انسانیت موفق به حذف حیوانات از سیرک ها خواهیم شد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...