نجات سه بچه گربه جنگلی در نخستین روز سال ۱۳۹۴

نجات سه بچه گربه جنگلی در نخستین روز سال ۱۳۹۴

چند روز مانده به آغاز سال جدید، بر اساس گزارش مردمی مبنی بر برخورد خودرو با یک جانور وحشی در حاشیه شهرستان علی آباد در استان گلستان، محیط بانان بلافاصله راهی محل مذکور شدند.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست گلستان در این باره گفت: مامورین پس از حضور در صحنه با یک گربه جنگلی آسیب دیده مواجه شدند که توان حرکت دادن کمر به پایین خود را نداشت و مقداری خون نیز از دهان و بینی حیوان جاری بود.

احمد دباغیان اظهار داشت: محیط بانان گربه جنگی آسیب دیده را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان منتقل نموده و حیوان تحت معاینات دکتر شکیبا دامپزشک معتمد اداره قرار گرفت.

پس از معاینات اولیه توسط دکتر شکیبا به دلیل آسیب های متعدد، تصمیم گرفته شد گربه مصدوم جهت تکمیل مراحل درمانی و انجام سی تی اسکن به تهران منتقل شود.

گربه جنگلی مجروح دو روز مانده به عید به کلینیک حیات وحش پردیسان منتقل و بلافاصله جهت انجام مراحل تشخیصی و درمانی به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد.

دامپزشک ارشد کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان در این باره گفت: گربه جنگلی تحت تصویربرداری رادیوگراف و سی تی اسکن قرار گرفت تا ضایعات وارده و مراحل درمان مشخص گردد.

دکتر ایمان معماریان اظهار داشت: نتایج معاینات انجام شده و تصاویر سی تی اسکن نشان می داد که گربه جنگلی مذکور بر اثر برخورد خودرو با سمت راست بدن حیوان دچار آسیب دیدگی چشم راست، شکستگی بینی و جمجمه، شکستگی کام سخت، شکستگی کتف راست و به دلیل شکستگی مهره L4 کمر، دچار ضایعه نخاعی و فلج کامل اندام تحتانی شده است.

همچنین حیوان دچار خونریزی داخلی در ناحیه ریه، پارگی طحال، خونریزی از سینوس های پیشانی شده و نای حیوان نیز بر اثر ضربه پاره شده و منجر به خروج هوا از نای و تجمع هوا در زیر پوست شده بود.

پس از تهیه عکس رادیوگراف و انجام سی تی اسکن، سونوگرافی نیز انجام شد که نتایج سونوگرافی نشان می داد گربه جنگلی باردار می باشد و بچه ها نیز سالم هستند.

دکتر معماریان گفت: با مشخص شدن بارداری حیوان و سالم بودن بچه ها، تمام تلاش خود را برای نجات بچه ها بکار بستیم و تصمیم گرفته شد طی عمل جراحی سزارین بچه ها خارج شوند.

با وجود اینکه هنوز موعد به دنیا آمدن بچه ها نبود اما مجبور به این اقدام بودیم، چراکه درصورت مرگ مادر، زندگی بچه ها نیز به پایان می رسید.

سرانجام روز گذشته طی انجام عمل جراحی موفقیت آمیز سه بچه گربه جنگلی نارس از بدن گربه آسیب دیده خارج شدند.

پس از آن با تشخیص تیم درمانی به دلیل ضایعات برگشت ناپذیر بویژه ضایعه نخاعی، به منظور جلوگیری از تحمل درد و رنج بیشتر، با روش یوتانایز (مرگ بدون درد) با استفاده از دوز بالای داروی بیهوشی به زندگی این گربه جنگلی ماده خاتمه داده شد.

ایمان معماریان در مورد آخرین وضعیت بچه های گربه جنگلی گفت: در حال حاضر هر سه توله که یکی از آنها نر و دو توله دیگر ماده هستند، سالم بوده و تحت مراقبت قرار دارند.

بچه ها نارس هستند و به دلیل اینکه از شیر مادر تغذیه نکرده اند اگر شیر نخورند احتمال زنده ماندشان زیاد نخواهد بود.

هم اکنون بچه گربه ها هر دو ساعت با شیر خشک مخصوص گربه سانان تغذیه می شوند اما سیستم مکیدن شیر هنوز در آنها کامل نشده است و به سختی شیر می خورند.

پس از هر بار شیر خوردن به مانند مادرشان که بچه ها را می لیسد تا دستگاه گوارش آنها تحریک شده و ادرار کنند، شکم بچه ها را با پنبه ماساژ می دهیم تا بتوانند ادرار کنند.

ما تمام تلاش خود را برای نجات بچه ها انجام می دهیم اما هنوز کاملا مشخص نیست که آیا زنده خواهند ماند یا خیر.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...