تحویل ۳ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد

تحویل ۳ بره میش وحشی حدودا یک ماهه به اداره محیط زیست تایباد

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: طی هفته جاری سه بره میش وحشی توسط چوپانان و دامدارن روستاهای تایباد تحویل اداره محیط زیست این شهرستان شده است.

 

رئیس اداره محیط زیست تایباد در این زمینه گفت: در مورد اول چوپانان بعد از اینکه با یک بره میش وحشی مواجه می شوند با پاسگاه انتظامی کرات تماس گرفته و پس از حضور نیروهای انتظامی در محل، بره میش وحشی را به آنان سپرده شده و پاسگاه نیز بره را به اداره محیط زیست تحویل می دهد.

محمد مظلوم پناه افزود: دومین بره میش وحشی نیز توسط چوپانان پیدا شده و به محیط بانان تحویل داده شده است

 

در مورد سومین بره نیز چوپانان یک بره میش تنها را به مدت ۲ روز که در کوه بوده اند در بین گله دامهای خود در همان محل نگه داری کرده و در این مدت از شیر گوسفندان آنرا تغذیه می کنند و سرانجام آن را به محیط زیست شهرستان تحویل می دهند.

 

محمد مظلوم پناه گفت: هر سه بره میش وحشی توسط شبکه دامپزشکی شهرستان معاینه تحت مراقبت و مصرف داروهای لازم می باشند.

 

برگزاری کارگاه های آموزشی محیط زیستی و آشنایی روستائیان با ارزش های حیات وحش و ارتقاء فرهنگ محیط زیستی آنها باعث شده است که این دامداران بره میش های وحشی را به محیط زیست و یا پاسگاه انتظامی تحویل نمایند.

 

وحوش ماده در هفته های ابتدایی پس از زایمان بچه های خود را در شکاف سنگ ها یا در زیر بوته ها مخفی نموده و خود برای تغذیه از محل دور می شوند و مجددا برای شیر دادن به بره ها به همان نقطه بازمیگردند.

البته در زمان حضور انسان، دام اهلی نیز محل اختفای بچه ها ترک نموده و از فاصله ای دور آن مکان را زیر نظر میگرند و با  دور شدن خطر مجددا به محل اختفای بچه ها بازمیگردند.

فارق از مبحث زنده گیری نوزادان حیات وحش توسط متخلفین، برخی دامداران و مردم محلی پس از مشاهده یک بره میش تنها گمان می کنند که این حیوان تنها و بدون مادر رها شده است. بنابراین از سر دلسوزی آنرا برداشته و محیط زیست یا نیروی انتطامی تحویل می دهند. متاسفانه این تصور اشتباهی است که آسیب فراوانی به حیات وحش وارد می کند.

 

باتوجه به فصل زایمان وحوش از هموطنان و بالاخص روستائیان و دامداران عزیز تقاضا می شود در صورت مشاهده نوزاد تازه متولد شده حیوانات وحشی از نزدیک شدن و برداشتن آنها خودداری نموده و سریعا از محل دور شوند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...