زنده گیری یک جبیر با پای قطع شده در منطقه حفاظت شده کویر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز شنبه ۹۲/۱۲/۱۷ نیروهای یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده کویر حین گشت زنی یک جبیر آسیب دیده را مشاهده نمودند که یک پای حیوان قطع شده بود و به سختی حرکت میکرد.

مسئول منطقه حفاظت شده کویر در این باره گفت: حوالی ظهر روز شنبه حین گشت جبیری را مشاهده نمودیم که از ناحیه هردو پا به شدت آسیب دیده بود. ماده جبیر حدودا دو ساله را که بسیار ضعیف شده بود براحتی گرفتیه و به پاسگاه مبارکیه نمودیم.

 

محمود رضا خسروی افزود: پای راست این جبیر بر اثر حمله یک گوشتخوار به تازگی از ناحیه زیر زانو قطع شده و روی پای چپ آن در ناحیه ران و ساق پا اثرات دندان گوشتخوار به وضوح مشخص بود.

خسروی گفت: بر اساس اثر دندان های حیوان مهاجم بر روی پای چپ، به احتمال بسیار زیاد جبیر مورد حمله یک کاراکال قرار گرفته و بر اثر درگیری و تقلای جبیر برای فرار یک پای حیوان قطع شده است.

خسروی گفت: پیش از این چندین بار از کاراکال در این نقطه از منطقه حفاظت شده کویر تصویربرداری و یک نوبت نیز کاراکال پس از آنکه یک جبیر را شکار کرده بود، مشاهده شده است.

حیوان پس خوردن مقداری آب و یونجه در پاسگاه مبارکیه کمی سرحال شد و پس از آن جبیر را از کویر به کلینیک دامپزشکی در ورامین منتقل نمودیم.

مسئول منطقه حفاظت شده کویر گفت: با تلاش آقای دکتر کاشانی صبح یکشنبه جبیر از ناحیه پای قطع شده و شب گذشته از ناحیه پای چپ مورد عمل جراحی قرار گرفت و هم اکنون تحت نظر دامپزشک شرایط عمومی مناسبی دارد.

جبیر نوعی غزال ایرانی است که شباهت بسیار زیادی به آهو دارد. جبیر چثه کوچکتری نسبت آهو داشته و در این گونه بر خلاف آهو، هر دو جنس نر و ماده دارای شاخ می باشند.

جبیر در گذشته جزو گونه های با پراکندگی مناسب در اکثر عرصه های بیابانی کشور بوده که متاسفانه بدلیل شکار غیرمجاز و تغییر کاربری عرصه های دشتی و بیابانی در چند سال گذشته از طبیعت بیشتر مناطق حذف گردیده و نسل این گونه زیبا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...