زردپره تالابی برای نخستین بار در استان کرمان

زردپره تالابی برای نخستین بار در استان کرمان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران:

در جریان سرشماری زمستانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سطح زیستگاه های تالابی استان کرمان، برای نخستین بار حضور شش قطعه زردپره تالابی (Emberiza schoeniclus) در سد تنگوئیه شهرستان سیرجان به ثبت رسید.

مشاهده و زنده گیری زردپره تالابی برای نخستین بار در استان کرمان

 

محمد ابراهیم صحتی ثابت کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش استان کرمان در این مورد گفت: پس از مشاهده این پرنده، با برنامه ریزی صورت گرفته اقدام لازم جهت زنده گیری، حلقه گذاری، بیومتری، تهیه نمونه پر جهت نگهداری در بانک ژن و تهیه فیلم و عکس از گونه مذکور صورت پذیرفت.

زردپره تالابی از خانواده زردپره و راسته گنجشک سانان بوده که به صورت بومی و مهاجر در برخی از استان های کشور زندگی می کند. تاکنون گزارشی از حضور این گونه در استان های کرمان، هرمزگان و جنوب استان سیستان و بلوچستان به ثبت نرسیده بود.

 

این پرنده به پوشش گیاهی مناطق مرطوب وابسته بوده و اغلب نیزارهای حاشیه پیکره های آبی، علفزارهای تالابی، ماندابها و چمنزارهای مرطوب و حاشیه رودخانه ها را به عنوان زیستگاه بر می گزیند.

 

این پرنده با منقار مخروطی و محکم عمدتا از مواد گیاهی و در دوره جوجه آوری از بی مهرگان تغذیه می کند. زردپره جزو پرندگان آوازخوان بوده و در خارج از دوره جوجه آوری پرنده ای اجتماعی است و در دسته های کوچک و بزرگ دیده می شود. زردپره دارای پروازی سریع و موجی شکل است و در هنگام نشستن دم را به صورت ناگهانی باز می کند

 

بر این اساس یک قطعه زردپره تالابی زنده گیری و با شماره حلقه فلزی AA 9902 حلقه گذاری گردید و نتایج بیومتری نشان داد که طول بدن ۱۴۶ میلی متر، طول بال ۷۲ میلی متر، طول دم ۶۵ میلی متر، طول ساق پا ۲۱٫۶ میلی متر، طول نوک ۹ میلی متر و وزن پرنده ۱۸ گرم می باشد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...