ثبت تصاویر شگفت انگیز پلنگ ایرانی پس از شکار گاو اهلی

ثبت تصاویری شگفت انگیز از پلنگ ایرانی پس از شکار یک گاو اهلی در سیاهکل

روز یازدهم فروردین ماه سال جاری یکی از اهالی روستای سیکاش به اداره محیط زیست شهرستان سیاهکل اطلاع می دهد که یکی از گاوهایش توسط پلنگ کشته شده است.

به دنبال دریافت این گزارش محیط بانان و کارشناسان محیط زیست استان گیلان، مهندس احسان هادیپور، حسین علینژاد و علیرضا میرخرسندی راهی محل مشاهده لاشه گاو در منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک شده و به بررسی موضوع پرداختند.

بررسی لاشه گاو و شواهد و علائم محیط پیرامون آن نشان از حمله پلنگ به گاو اهلی داشت.

کارشناسان با احتمال اینکه حیوان مهاجم دوباره به سراغ لاشه بازمیگردد، به منظور ثبت تصاویر، نسبت به نصب سه دوربین تله ای در مقابل لاشه اقدام نموده و سپس محل را ترک کردند.

کارشناسان پس از گذشت چندین روز مجددا به محل آمده و تصاویر ثبت شده توسط دوربین ها را بازبینی نمودند.

بازبینی تصاویر ثبت شده توسط دوربین ها نشان می داد یک پلنگ نر و بالغ بر روی لاشه حاضر شده و در زمان های متفاوت در طی روز و شب از لاشه تغذیه نموده است.

نکته جالب توجه اینجاست که پس از نصب دوربین تله ای، نخستین تصویری که بصورت آزمایشی از کارشناس اداره محیط زیست بر بالای لاشه گاو تهیه شده است ساعت ۱۷:۵۲ را نشان می دهد و پس از ترک محل از سوی کارشناسان، در ساعت ۱۸:۳۰پلنگ بر روی لاشه گاو حاضر شده و نخستین تصویر پلنگ به ثبت می رسد.

فاصله زمانی حدودا ۳۰ دقیقه ای مابین زمان ترک محل توسط کارشناسان و زمان حضور پلنگ بر روی لاشه نشان می دهد پلنگ در هنگام حضور مامورین متوجه حضور انسان ها شده و در طول مراحل بررسی و نصب دوربین در مکانی در همان حوالی به انتظار نشسته و شاید آنها را زیر نظر داشته است.

آقای خیام دامدار مسئولیت پذیری است که پس تلف شدن یکی از گاوهایش توسط پلنگ، مراتب را به اداره محیط زیست شهرستان سیاهکل گزارش نموده است.

در حالیکه مرتبا اخبار تاسف باری از کشتار بیرحمانه پلنگ در نقاط مختلف کشور به دست عده ای از هموطنان ناآگاه به گوش می رسد، اقدام آقای خیام در حمایت از این گونه ارزشمند و در معرض انقراض در حالیکه به راحتی می توانست با آغشته نمودن لاشه گاو به سم پلنگ را از پای درآورد، اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر می باشد.

در همین رابطه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز طی بیانیه ای ضمن تشکر از اقدام مسئولانه جناب آقای خیام در اطلاع رسانی به موقع به محیط زیست و عدم اقدام خودسرانه و تلافی جویانه نسبت به این مخلوق زیبا و در خطر انقراض، اعلام نموده است که پیگیر جبران خسارت وارده به ایشان می باشد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...