درخواست از مجلس برای حمایت از سیرک بدون حیوان

درخواست از مجلس برای حمایت از سیرک بدون حیوان

موسس نخستین سیرک کلاسیک بدون حیوان در کشور با انتقاد از مجوزهای سازمان محیط‌زیست برای سیرک‌های بزرگ به منظور استفاده از حیوانات، از نمایندگان مجلس خواست از سیرک بدون حیوان حمایت کنند.
بهداد سلطانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: از آنجا که سازمان محیط‌ زیست وظیفه اصلی خود را در حمایت از حیات‌ وحش به درستی انجام نمی‌دهد، از نمایندگان مجلس و به ویژه کمیسیون اجتماعی درخواست دارم به احترام فتوای مراجع تقلید، در خصوص جلوگیری از حیوان‌آزاری در سیرک‌ها اقدام کرده و با تصویب قوانینی، مانع استفاده از حیوانات در سیرک‌ها شوند.

وی با انتقاد از مجوز سیرک حیوانات توسط سازمان محیط زیست اظهار داشت: این اقدام مقدمه‌ای شد برای اینکه مسئولان اولین سیرک بدون حیوان کشور که حدود سه ماه پیش با عنوان «سیرک پرشین» در اصفهان افتتاح شده بود، امروز مجبور به برگزاری سیرک حیوانات شوند.

موسس نخستین سیرک کلاسیک و بدون حیوان در ایران هدف از راه‌اندازی این گونه سیرک در کشور را حمایت از حیات‌وحش عنوان کرد و گفت: این سیرک را بدون حمایت هیچ نهاد دولتی و غیردولتی راه‌اندازی کردم و تنها در روزهای آغاز به کار این سیرک، برخی از انجمن‌های غیردولتی، حمایت‌های خبری از آن داشتند.

سلطانیان تصریح کرد: البته یکی از اعضای شورای شهر اصفهان از سیرک بدون حیوان در این شهر حمایت‌های خوبی داشتند ولی دیگر مسئولانی که در ابتدا قول حمایت و پشتیبانی و حتی ایجاد زمینه برای فرهنگسازی در این خصوص را داده بودند، در نهایت هیچ گونه پشتیبانی از این سیرک انجام ندادند.

به گفته وی، این بدقولی‌ها موجب شد که سیرک پرشین مجددا به استفاده از حیوانات روی بیاورد، لذا همکاری خود را با این سیرک خاتمه داده و با سیرک «ستاره ایرانیان» با کمک مسئولان دهکده زاینده‌رود در شهر ساحلی چادگان مجددا آغاز بکار کردیم.

موسس نخستین سیرک کلاسیک و بدون حیوان در ایران یادآور شد: پس از آن نیز با شعار «سیرک مدافع حقوق حیوانات» در همدان برنامه‌هایی را اجرا کردیم که با استقبال زیادی روبرو شد.

سلطانیان از مسئولان سازمان محیط‌ زیست انتقاد کرد و اظهار داشت: هنگامی که این مسئولان با سیرک‌داران بزرگ مماشات کرده و مجوز اجرای برنامه با حیوانات را در این سیرک‌ها می‌دهند، موجب می‌شود که دیگر سیرک‌های کشور نیز از این مجوزها سوء استفاده کرده و در گوشه و کنار کشور به اشکال مختلف از حیوانات برای سرگرمی‌ مردم استفاده کنند که استفاده بدون مجوز سیرک پرشین از حیوانات که چندی پیش در اسلامشهر رخ داد، گواهی بر این موضوع است.

به اعتقاد وی، مجوز سازمان محیط‌زیست برای تعداد اندکی از سیرک‌های بزرگ جهت استفاده از حیوانات، راه را برای استفاده غیرقانونی از حیوانات در سیرک‌های کوچک و حتی معرکه‌گیران باز می‌کند.

موسس نخستین سیرک کلاسیک و بدون حیوان در ایران تاکید کرد: لذا از کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم که به وضعیت نابسامان صدور مجوز برای استفاده از حیوانات در سیرک‌ها رسیدگی کرده و قوانینی برای فرهنگسازی در جهت سیرک بدون حیوانات تصویب کند، چرا که این پدیده نوپا در کشور امروز نیازمند حمایت نمایندگان مجلس است. وی افزود: همچنین چنانچه مسئولان سازمان‌های فرهنگی تفریحی شهرداری‌ها و مناطق آزاد کشور از سیرک کلاسیک بدون حیوان حمایت کنند، مردم می‌توانند اوقات فراغت مناسبی را بدون آزار حیوانات در سیرک‌ها بگذرانند.

سلطانیان در پایان تصریح کرد: به طرفداران محیط زیست و دوستداران حیات وحش در کشور قول می دهیم که حتی اگر هیچ نهاد دولتی و غیردولتی از سیرک بدون حیوان حمایت نکند، آنقدر بر این موضوع پافشاری خواهیم کرد تا فرهنگ جلوگیری از سوءاستفاده از حیوانات در سیرک ها در کشور نهادینه شود.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...