عاملین کشتار بیرحمانه پلنگ به یک سال حبس محکوم شدند

عاملین کشتار بیرحمانه یک پلنگ در بردسیر به تحمل یک سال حبس محکوم شدند

دو دامدار که اوایل سال جاری در شهرستان بردسیر کرمان یک پلنگ را به طرز وحشیانه ای از پای درآورده بودند با حکم دادگاه به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

متهمین عصر روز چهارشنبه ۱۳۹۴/۱/۵ با گزارش همیاران و تلاش نیروهای یگان محیط زیست بردسیر در دشت اله آباد این شهرستان دستگیر شده و پس از مدتی بازجویی به کشتار پلنگ اعتراف نمودند.

متهمین در اعترافات خود اظهار داشتند پس از مشاهده پلنگ با وانت حیوان را تعقیب کرده و زیر گرفتند اما پلنگ پس از برخورد با خودرو همچنان زنده بوده و پاهای حیوان در زیر چرخ های ماشین گیر کرده و توان فرار نداشته است. در این زمان نفر دوم با ضربات متعدد چماق پلنگ را از پای در می آورد.

این در حالیست که حدود چهار دهه از آخرین گزارش حضور پلنگ در این منطقه می گذشته و از چهل سال قبل حتی عشایر و دامداران نیز پلنگی مشاهده نکرده بودند.

متهمین پس از دستگیری در کلانتری مرکزی بردسیر بازداشت شده و سپس جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند

در جریان رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی بردسیر با توجه به مستندات موجود در پرونده و اعترافات صورت گرفته، متهمین از بابت کشتار پلنگ مجرم شناخته شدند.

دادگاه با توجه به اینکه اولا پلنگ گونه نادر و کمیابی است، دوما متهمین هیچگونه مدرکی در خصوص حمله پلنگ به دام اهلی یا به انسان ارائه نکرده اند و سوما زمانیکه پاهای پلنگ در زیر چرخ خودرو گیر کرده بوده می توانستند به مراجع مربوطه اطلاع دهند اما از این کار خودداری کرده اند، متهمین را مشمول هیچگونه تخفیفی ندانست.

بنابراین با استناد به ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی و بند الف ماده ۱۳ قانون شکار و صید هر یک از متهمین به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

همچنین متهمین می بایست مبلغ ۵۰ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از حذف یک پلنگ را به حساب دولت واریز کنند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...