گوشی بدون نیاز به باطری

اولین گوشی بدون نیاز به باطری ساخته شد

 

به تازگی گروهی از محققین دانشگاه واشنگتن در سیاتل به سرپرستی پروفسور وامسی تالا (Vamsi Talla) توانستند نمونه اولیه‌ یک گوشی بدون باتری را تولید و از طریق آن به مکالمه صوتی بپردازند!

این گوشی انرژی مورد نیاز خود را از امواج محیطی دریافت می‌کند.

با توجه به این موضوع احتمالا شاهد انقلابی در صنعت موبایل خواهیم بود.

توان شارژدهی باتری گوشی‌های هوشمند معضلی است که این روزها تمم شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت موبایل با آن رو به رو هستند.
 
افزایش توانایی‌ها و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند و استفاده از پردازنده‌های قوی‌تر، نمایشگر با کیفیت بیشتر و بزرگ و غیره همگی از عواملی هستند که منجر می‌شود دستگاه نیاز به صرف انرژی بیشتری داشته باشد.
اما در سمت مقابل کاهش ضخامت بدنه گوشی‌های هوشمند دست طراحان را برای تجهیز این محصولات به باتری‌های بزرگ‌تر بسته است!

تیم توسعه دهنده گوشی بدون باتری نام برده شده، آن را یک نمونه اولیه نامیده‌اند و عقیده دارند که این گوشی بنیادی‌ترین مراحل مد نظرشان برای دستیابی به یک هدف بزرگ را به تصویر می‌کشد. کاملا مشخص است که منظور از هدف نهایی در اینجا می‌تواند طراحی گوشی هوشمندی مثل گلکسی اس 8 سامسونگ بدون نیاز به باتری باشد! البته مطمئنا برای دستیابی به این هدف راه بسیار طولانی باید طی شود و به این زودی‌ها شاهد ایجاد پیشرفتی این چنینی نخواهیم بود. به همین دلیل است که پروفسور وامسی تالا گوشی همراه ساخته شده را بنیادی‌ترین نمونه موجود برای نمایش هدف خود عنوان می‌کند.
 
گوشی ساخته شده برای انتقال صدا از بستر آنالوگ استفاده می‌کند و برای انتقال داده هم از یک تکنولوژی جاسوسی قدیمی روسی بهره می‌برد که در گذشته برای شنود مکاتبات سفارت آمریکا از آن استفاده می‌شد. نحوه کار به این صورت است که امواج رادیویی با امیتر درگیر شده و برخورد آن‌ها به امیتر منجر به روشن شدن آن می‌شود. بدین ترتیب انرژی لازم برای انتقال جریان به سمت کالکتور هم فراهم خواهد شد و نهایتا پروسه تقویت و انتقال جریان صورت می‌پذیرد.  مشخص است که برای تأمین امواج رادیویی نام برده شده نیاز به یک منبع انرژی داریم! پروفسور تالا اشاره داشته که این انرژی می‌تواند مستقیما توسط برجک‌های مخابراتی تأمین شود.
 
گوشی بدون باتری ساخته شده از یک پنل شماره‌گیر و همچنین صفحه نمایش LED ساده‌ای بهره می‌برد و کیفیت تماس صوتی که توسط آن برقرار می‌شود چندان بالا نیست. قرار است که در نمونه بعدی این تلفن همراه از صفحه نمایش جوهر الکترونیکی (E-Ink) استفاده شود تا بتوان از طریق آن نسبت به تایپ پیام متنی استفاده کرد. همچنین قرار است با در نظر گرفتن تدابیر خاصی در نمونه بعدی این تلفن همراه شاهد افزایش کیفیت مکالمه از طریق آن باشیم.
 
در این بین یک نکته بسیار جالب توجه وجود دارد که پرداختن به آن هم خالی از لطف نیست. چند وقت پیش آقای مارتین کوپر به عنوان مخترع تلفن همراه اشاره کرده بود که انقلاب بعدی در صنعت موبایل مربوط به رونمایی از قابلیت شارژ گوشی‌ها از طریق امواج رادیویی می‌شود. حل به نظر می‌رسد که پیش‌گویی وی تقریبا به حقیقت پیوسته باشد!

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...