عامل کشتار بی رحمانه سنجاب در جنگل‌های بلوط بانه دستگیر شد

عامل کشتار بی رحمانه یک سنجاب ایرانی در جنگل‌های بلوط بانه دستگیر شد

چند روز قبل نیروهای یگان محیط زیست بانه در استان کردستان، حین گشت و کنترل در جنگل های بلوط حوزه این شهرستان متوجه یک متخلف حین شکار سنجاب شدند.

رئیس اداره محیط زیست بانه در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلف وارد عمل شده و وی را درحالیکه مشغول شکار سنجاب بود بازداشت نمودند.

 

محمد دلسوز میرزایی اظهار داشت: این متخلف با تخریب و آتش زندن بدنه درخت بلوط، یک سنجاب ایرانی را از لانه خود درون تنه درخت بیرون کشیده و به منظور مصرف خوراکی گلوی حیوان را بریده بود.

خوشبختانه نیروهای محیط زیست به موقع وارد شده و این متهم را پیش از آنکه تعداد بیشتری سنجاب را از بین ببرد دستگیر نمودند.

متهم پس از تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده و همچنین آسیب رساندن به پوشش گیاهی (درخت بلوط) به مراجع قضایی معرفی گردید.

این متخلف روز دوشنبه ۹۴/۹/۲۲ مبلغ هشت میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

 

متهم علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

سنجاب ها به دلیل مخفی نمودن بذر بلوط در زیر خاک نقش بسیار مهمی در رویش و حفظ جنگل های بلوط بر عهده دارند و همچنین به عنوان طعمه ضامن بقایای بسیاری از گوشتخواران و پرندگان شکاری می باشند.

متخلفین پس از سوراخ کردن تنه درختان بلوط بوسیله تبر، نوزادان سنجاب از داخل لانه ها برداشته و همچنین با آتش زدن درختان بلوط کهنسال و ایجاد دود، سنجاب های بالغ را از لانه خود در داخل در درخت بیرون کشیده و با کیسه های مخصوصی به دام می اندازند.

آنها با این عمل علاوه بر نابودی سنجاب، آسیب های جبران ناپذیری به درختان بلوط وارد می کنند و گاه شکار یک سنجاب موجب تخریب کامل یک درخت بلوط می گردد.

متخلفین گوشت سنجاب ایرانی را به مصرف خوراکی رسانده و یا این گونه ارزشمند را به استان های دیگر خصوصا استان تهران منتقل کرده و به نام های دیگر از جمله سنجاب خارجی و غیره به عنوان حیوان خانگی و با قیمت گزاف به فروش می رسانند.

صید و شکار غیر قانونی موجب کاهش شدید جمعیت سنجاب در رویشگاه های بلوط شده و نسل این گونه ارزشمند را در خطر انقراض قرار داده است.

عامل کشتار سنجاب

 

1 نظر

  1. تحصیل در خارجتحصیل در خارجsays:

    سلام سپاس بابت این مطلب موفق و سربلند باشید.