نماد ایرانی فرهنگ دوستی با حیوانات تخریب شد. !!!

نماد ایرانی فرهنگ دوستی با حیوانات تخریب شد. !!!

متاسفانه یک برج کبوتر باستانی در شهرستان خمینی شهر اصفهان توسط کشاورز متخلفی که قصد توسعه کشتزارهای خود را داشت بوسیله بیل مکانیکی تخریب شد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان خمینی شهر در این باره گفت: به محض آنکه متوجه تخریب بخشی از این برج کبوتر توسط کشاورز متخلف شدیم موضوع از طریق اداره محیط زیست به نیروی انتظامی و اداره میراث فرهنگی شهرستان گزارش شد.

 

حسین خادمی اظهار داشت: خوشبختانه با اقدام به موقع نیوری انتظامی این متخلف دستگیر شده است اما در کمال تاسف بخش زیادی از این بنای ارزشمند بطور کامل تخریب شده است.

 

در شهرستان خمینی شهر اصفهان ۲۳ برج کبوتر وجود دارد که به دلیل بی توجهی دولت یا در آستانه تخریب هستند و یا از حضور کبوترها خالی شده اند.

 

احداث برج کبوترها و مصرف کود حاصله از آن در کشاورزی و صنعت، نمادی از فرهنگ غنی ایرانیان در دوستی با حیوانات و تامل با طبیعت می باشد.

 

نماد دوستی با طبیعت..وبلاگ احساس خوب

ابن بطوطه مراکشی ظاهرا اولین سفرنامه نویسی بوده که درباره کبوترخانه ایرانی سخن گفته است. او در سفر طولانی خود در حدود پنج قرن قبل (۴۷۷ سال پیش) از مشاهده برج کبوترها در ایران سخن می گوید.

شاردن، جهانگرد فرانسوی که در روزگار صفوی از ایران دیدن کرده‌ است نیز از برج کبوترهای ایران در سفرنامه خود بعنوان آثاری زیبا و جالب نام برده است.

شهرستان میبد یکی از زیباترین کبوترخانه‌ها را در خود جای داده است. کبوترخانه میبد، اثری مربوط به دوره قاجاریه است که دارای چهار هزار لانه کبوتر می‌باشد و با سبک استوانه‌ای و با ارتفاع حدود هشت متر و معماری اصیل یزد ساخته شده است و در جنوب شرقی شهر میبد قرار دارد که در سال ۱۳۶۴ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۶۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...