کشف دو گونه جدید از جانداران، قورباغه مرگبار و فرشته‌ماهی شیطانی

کشف دو گونه جدید از جانداران، قورباغه مرگبار و فرشته‌ماهی شیطانی

 

شاید در گوشه و کنار جهان، خشکی و اعماق اقیانوس‌ها، حیوانات زیبا و تحسین‌برانگیز زیادی وجود داشته‌باشند، اما این گونه‌های جدید که به تازگی در مناطق مختلف جهان کشف شده‌اند در این دسته نمیگنجند.


براساس گزارش NBC، یکی از این جانداران،‌فرشته‌ماهی است که برخلاف نامش ظاهری ترسناک و شیطانی دارد.

این جاندار که در عمق هزار تا ۱۵۲۴ متری از سطح آب در خلیج مکزیک کشف شده‌است به دسته لاسیوگناتوس‌ها اختصاص داشته و با کمک زائده درخشان فانوس‌مانندی که از بالای سرش آویزان است، شکارها را به خود جذب کرده و به دام می‌اندازد.

 

این ماهی توسط محققان دانشگاه‌های نوا و واشنگتن کشف شده‌است. به گفته این محققان، بستر اقیانوس‌ها مهد ناشناخته‌هایی است که هربار انسان به این قلمرو وارد می‌شود احتمال کشف پدیده‌ای که هرگز تاکنون مشاهده نشده، وجود خواهد‌داشت.

 

فرشته‌ماهی کشف شده، ماده بوده و طول بدن آن درحدود سه تا ۹ سانتیمتر است. این گونه نیز مانند دیگر فرشته‌ماهی‌هایی که تاکنون کشف شده‌اند،‌ در تاریکی مطلق زندگی می‌کند و روند شکارش مبتنی بر زیست‌‌تابی است.

 

 

گونه‌های دیگری که به تازگی کشف شده‌اند، قورباغه‌هایی برزیلی هستند که به شدت سمی و مرگبارند و نیش زهرآلودشان روی ناحیه سر قرار گرفته‌است. یکی از محققان موسسه پژوهشی بوتانتان واقع در سائوپائولو درحین مطالعه روی یکی از این جانداران که کوریتومانتیس نام دارد، دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه دست شد که نتیجه آن درد آنی و ورم شدید دست برای پنج ساعت متوالی بود.

به نظر می‌آید این محقق خوش‌شانس بوده‌است زیرا قورباغه‌ای که باعث آسیب‌دیدگی‌اش شد نسبت به دو نوع دیگری که مورد مطالعه قرارداشتند،‌کمتر سمی بود.

براساس محاسبات انجام شده، نیش سمی‌ترین این قورباغه‌های کشنده که آپاراسفنودون برونوی نام دارد می‌تواند ۳۰۰ هزار موش، با ۸۰ انسان را بکشد،‌درحالی که سم کوریتومانتیس از قدرت کشتن ۲۴ هزار موش و ۶ انسان برخوردار است. این درحالی است که قدرت سم یکی از مرگبارترین قورباغه‌های برزیلی که تاکنون کشف شده‌است، نیم‌برابر سم کوریدومانتیس و ۲۵ بار کم خطر‌تر از گونه دیگر است.

به گفته محققان قدرت مسمومیت بالای ترشحات پوستی در این حیوانات خارق‌العاده‌است. دوزیستان از تنوع سموم پوستی بالایی برخوردارند اما این مکانیزم جدید برای انتقال سم تاکنون در میان دوزیستان مشاهده نشده‌بود.

قورباغه‌های جدید دارای نیش‌های سخت و استخوان‌مانندی روی بخش دماغی، آرواره و پس سر هستند و گردن آنها نسبت به دیگر قورباغه‌ها از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و زمانی که به دام می‌افتند، سم را از غدد پوستی اطراف نیش آزاد کرده و گردن را چرخانده و نیش خود را به هر سطحی که آنها را به دام انداخته خواهند زد.

اگرچه قورباغه کوریتومانتیس از سم کم‌خطر‌تری برخوردار است،‌ اما نیش این جاندار غدد سمی اطراف آن بزرگتر و بیشترند و می‌توانند نسبت به گونه دیگر حجم بیشتری سم وارد بدن مهاجم سازند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...