مشاهده ۸ یوزپلنگ نادر در بیارجمند شاهرود

مشاهده ۸ عدد یوزپلنگ نادر در بیارجمند شاهرود

رئیس ذخیرگاه زیستکره خارتوران بیارجمند شاهرود از مشاهده هشت عدد یوز پلنگ نادر طی دو روز گذشته در این منطقه خبر داد و گفت: پنج عدد یوز بالغ به همراه سه توله مشاهده شده اند.

علی اکبر قربانلو، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به مشاهده یک عدد ماده یوز به همراه سه توله یوزپلنگ نادر آسیایی در حوالی جنوب «کلاته کی کی» واقع در سه کیلومتری بیارجمند شاهرود، افزود: با توجه به اینکه این حیوان از جمله گوشتخواران نادر در حال انقراض است ولی خوشبختانه با تمهیدات خوب دولت و همچنین همراهی مردم، جمعیت این حیوان ارزشمند رو به افزایش است.

وی رویت پذیری قابل توجه یوزها در منطقه ذخیرگاه زیستکره خارتوران را امید آفرین دانست و تصریح کرد: طی روز گذشته نیز چهار عدد یوز بالغ در حوالی زمینهای کشاورزی بیارجمند توسط کشاورزان رویت شده است که موجی از خوشحالی را در بین مردم دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایجاد کرده است.

 

این مقام مسئول در حوزه حفاظت از حیات وحش ضمن تقدیر از عملکرد سالهای اخیر مردم فهیم بیارجمند در راستای کمک به حفظ حیات وحش منطقه گفت: مشاهده قابل توجه یوزها در ذخیرگاه زیستکره خارتوران امیدهای زیادی را در دل دوستداران محیط زیست و حیات وحش زنده کرده است.قربانلو حضور یوزها در حوالی زمینهای زراعی شهر بیارجمند را دارای پیامی دانست و افزود: اولین پیام اینکه خشکسالی باعث شده تا آهوها به عنوان شکار و غذای یوزها برای چرا به زمینهای کشاورزی و مردم پناه بیاورند و دوم اینکه حیات وحش در این منطقه احساس آرامش و امنیت کرده اند.

 

وی پارک ملی توران را بهترین و امن ترین زیستگاه اصلی این گونه جانوران و حیوانات نادر توصیف کرد و افزود: وضعیت جمعیتی مناسب و سلامت جسمانی یوزپلنگهای توران نشان از وضعیت مساعد منطقه است.

رئیس ذخیرگاه زیستکره خارتوران بیارجمند شاهرود همچنین با ابراز تاسف از اینکه گاها حضور برخی شکارچیان و انجام تخلفات شکار را شاهد هستیم از بازداشت یک نفر طی روزهای گذشته به اتهام شکار غیر مجاز یک راس جبیر در این منطقه خبر داد و گفت: در بازرسی که ماموران این زیستکره از خورجین موتورسیکلت شکارچیان انجام شد یک عدد دوربین شکاری و لاشه یک راس جبیر کشف و ضبط شد.

 

قربانلو با بیان اینکه شکارچیان متاسفانه با استفاده ازموتورسیکلت به تعقیب جبیر می پردازند و با خسته کردن این حیوان زیبا مبادرت به شکار آن می کنند، تصریح کرد: طبق قانون جریمه شکار غیرمجاز هر راس جبیر ۲۰ میلیون ریال است.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه متاسفانه جریمه شکارهای غیر مجاز بازدارندگی مناسب را ندارد افزود: متهم پس از تشکیل پرونده تحویل دادسرای شاهرود و با قید سند آزاد شده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...