گلدهی سوسن چلچراغ در سیاهرود رودبار آغاز شد

گلدهی سوسن چلچراغ در سیاهرود رودبار آغاز شد

سوسن چلچراغ یا سوسن سفید با نام علمی Lilium ledebourii گیاهی است از تیره سوسنیان که تنها در دو نقطه از جهان مشاهده شده است:

۱- روستان داماش عمارلو در استان گیلان

 

۲- منطقه لنکران در جمهوری آذربایجان

 

ارتفاع پایه های این گل ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر بوده و در هر پایه دارای ۴ الی ۱۰ گل می باشد ولی نمونه هایی با بیش از ۱۵ گل نیز در آن دیده شده.

 

این گیاه در اوایل بهار رشد کرده و اواسط خرداد گل می دهد و یک گیاه سایه دوست محسوب می شود.

 

زیستگاه این گیاه ارزشمند در منطقه داماش عمارلو در سال ۱۳۵۵ طی مصوبه شماره ۷۱ شورای عالی محیط زیست با وسعت ۰٫۶ هکتار به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسید.

 

در حال حاضر تنها رویشگاه این گیاه زیبا و ارزشمند با مساحتی در حدود یک هکتار حصارکشی شده و یک پاسگاه محیط بانی نیز در کنار این اثر طبیعی ملی احداث شده است.

رویشگاه سوسن چلچراغ بویژه در فصل بهار و اوایل تابستان بصورت شبانه روزی توسط محیط بانان مستقر در سرمحیط بانی داماش حفاظت می شود.

همه ساله در اواسط خرداد و همزمان با گلدهی سوسن چلچراغ، بازدیدکنندگان و علاقه مندان بسیار زیادی برای مشاهده این گیاه نادر و زیبا به منطقه حفاظت شده سیاهرود رودبار سفر می کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار در مورد وضعیت فعلی سوسن چلچراغ در سال جاری گفت: در حال حاضر که ۲۲ روز از خردادماه گذشته است سوسن ها در رویشگاه خود وضعیت بسیار مناسبی دارند و گلدهی این گیاه نیز آغاز شده است.

علی امیری اظهار داشت: هم اکنون نیروهای یگان اداره رودبار بصورت شبانه روزی در کنار محوطه محصور شده اثر طبیعی ملی سوسن چلچراغ حضور داشته و به حفاظت از این گونه گیاهی ارزشمند می پردازند اما در این زمان از سال هزاران نفر برای مشاهده و تصویربرداری از این اثر عازم منطقه می شوند و این موضوع شرایط حفاظت را دشوار نموده است.

علی امیری گفت: اکثر بازدیدکنندگان انتظار دارند وارد محوطه محصور شده و از نزدیک سوسن ها را لمس کنند و با آنها عکس یادگاری بگیرند اما ورود تعداد زیاد بازدید کننده منجر به تخریب پوشش گیاهی و اثر منفی بر روی بافت خاک می شود.

همچنین ورود گردشگران می تواند با انتقال انواع آلودگی ها به محوطه رویشگاه سوسن چلچراغ همراه بوده و این گیاه ارزشمند و منحصربفرد را با خطر ابتلا به بیماری ها و آفات مواجه کند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...