تونل برفی اشترانکوه

تونل برفی اشترانکوه

این اثر زیبا و منحصر به فرد طبیعی در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا و منتهی الیه جنوب شرقی اشترانکوه و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در دامنه شمالی قله ۳۷۵۰ متری کول ازنادر و دره ای به همین نام که ۳ کیلومتر با روستای کمندان (واقع در بخش مرکزی شهرستان ازنا) استان لرستان فاصله دارد، واقع شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا: این مکان به دلیل وضعیت توپوگرافی خاص که از سه طرف به دیواره های بلند محصور گشته، محل ریزش و تجمع برف در ماه های سرد سال است.

انباشته شدن برف در این دره و تبدیل شدن آن به یخچال و سپس حرکت آب در کف دره سبب حفر کانال (تونل) در زیر برف ها شده، تونلی زیبا و مشهور تحت عنوان تونل برفی را ایجاد کرده است.

 

از ویژگی های این تونل می توان به موارد زیر اشاره کرد: طول این تونل متغییر بوده و گاه تا چند صد متر می رسد که بسته به زمان، طول آن متفاوت است.

حداکثر طول این تونل در ماه های اردیبهشت و خرداد و حداقل آن در ماه های شهریور و مهر ثبت شده است.

پهنا یا عرض این تونل در برخی نقاط به ۱۰ متر و ارتفاع آن به ۴/۵ متر هم می رسد.

شکل تونل که از شکل دره پیروی می کند که شیب زیادی دارد، بنابراین هوای داخل تونل در اثر مجاورت با یخ و برف بعد از سرد شدن به علت چگالی زیاد، هوای سرد نشست پیدا کرده و از دهانه پایین تونل نسیمی خنک و دائمی در جریان است به نحوی که گاه اختلاف دمای داخل تونل با بیرون آن به بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد می رسد.

آب حاصل از این تونل در رودخانه کمندان سرازیر می گردد. بنابه اظهار کارشناسان با توجه به گذر این آب از سنگ های دگرگون شده ی منطقه، گاه رسوب و انحلال عناصری چون کلسیم، منیزیم، آهن در آن، کیفیت آب عبوری از تونل به منظور آشامیدن مناسب گردیده و آب معدنی مطلوبی را حاصل می نماید به طوری که آب شرب شهرستان الیگودرز را که به فاصله ۴۰ کیلومتری از آن قرار دارد تامین می کند.

همچنین طرح انتقال این آب به سایر شهرهای فقیر از حیث ریزش های جوی نیز در دست بررسی است.

پیاده روی ۳ کیلومتری در شیبی حدود ۱۵ درصد، منجر به تعرق شدید بدن گردیده، لذا ورود یکباره به درون تونل در بروز علائم سرماخوردگی موثر است.

گرمای تابستان تدریجا از ارتفاع تونل مذکور کاسته و تبلور بلورهای متبلوره را سست می گرداند. از این رو گام برداشتن بر روی سطح این تونل در اواخر فصل گرما به سبب ریزش برف انباشته شده خالی از خطر نیست.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...