پلنگ هرمزگان با تلاش محیط بانان و همیاران محلی نجات یافت

پلنگ هرمزگان با تلاش محیط بانان و همیاران محلی نجات یافت

خوشبختانه پلنگی که درون گودالی در ارتفاعات شهرستان جاسک سقوط کرده بود با تلاش بی وقفه محیط بانان و همیاران محیط زیست استان هرمزگان نجات یافت.

روز گذشته یکی از همیاران محیط زیست استان هرمزگان به نام آقای «عباس گزدانی» که از چوپانان روستای گزدان می باشد طی تماس تلفنی با اداره محیط زیست شهرستان جاسک از گرفتار شدن یک پلنگ درون گودال آبی در  ارتفاعات مشرف به این روستا خبر داد.

 

به دنبال این گزارش ساعت ۲ بامداد امروز دوشنبه اکیپی ۴ نفره متشکل از آقایان امیر جعفری فرمانده یگان محیط زیست هرمزگان، کاظم شریفی رئیس اداره محیط زیست جاسک و محیط بانان محمدعلی سلمانپور و محمد دهقانی عازم ارتفاعات مذکور شدند.

نیروهای اعزامی پس از حدود ۸ ساعت پیاده روی طاقت فرسا در گرمای شدید هوا به ارتفاعات مورد نظر رسیده و با راهنمایی همیاران محلی گودالی که پلنگ در آن گرفتار شده بود را مشاهده کردند.

نیروهای محیط زیست هرمزگان که همراه مقداری لاشه گوسفند به محل برده بودند ابتدا مقداری گوشت به درون گودال پرتاب می کنند و بر اساس اظهارات محیط بانان، پلنگ که بسیار گرسنه و عصبانی بوده یک دست گوسفند را می خورد.

 

درون گودال یک آبگیر وجود داشته و پلنگ به قصد خوردن آب وارد آن شده و سپس توان خروج نداشته است که همین وجود آب درون گودال مهمترین دلیل زنده ماندن حیوان بوده است.

محمدعلی سلمانپور یکی از محیط بانانی که در جریان عملیات امداد و نجات پلنگ حضور داشت به خبرنگار دیده بان گفت: به اتفاق محیط بانان و پنج نفر از همیاران بومی منطقه دو تنه خشکیده درخت کهور را با طناب به یکدیگر بسته و وارد گودال نمودیم.

پلنگ بسیار عصبانی و پر استرس بود و چندین بار تلاش کرد با جهش بر روی دیواره ها از گودال خارج شده و به ما حمله کند.

محمدعلی سلمانپور گفت: پلنگ به لحاظ جنسیت نر و بالغ بود اما جوان به نظر می رسید.

به دلیل احتمال حمله پلنگ پس از بالا آمدن از درون گودال بلافاصله پس از وارد کردن تنه درخت به دورن حفره به سرعت از محل فاصله گرفتیم.

برای دقایقی پلنگ به درخت نزدیک نمیشد اما با دورتر شدن مامورین و افراد محلی، پس از مدتی با کمک تنه درخت خود را از درون حفره بالا کشیده و به سرعت از محل دور شد.

آقای عباس گزدانی دامداری است که اولین بار پلنگ را درون گودال مشاهده کرده و محیط زیست را در جریان قرار داده است.

علاوه بر این آقای گزدانی و چهار نفر از اهالی روستا پس از حضور محیط بانان نیز در تمام مراحل نجات پلنگ همراه مامورین بوده و به کمک آنها پرداخته اند.

در شرایطی که بسیاری از دامدارن در نقاط مختلف کشور پلنگ ها را با گلوله، سم و آتش از بین می برند اقدام این دامدار و ۴ همیار روستای گزدان در نجات جان این گونه نادر شایسته قدردانی است.

همچنین تلاش اکیپ چهار نفره نیروهای محیط زیست استان هرمزگان که با تلاش بسیار زیاد و با اتخاذ شیوه ای حرفه ای و هوشمندانه این گونه ارزشمند را بدون هرگونه آسیبی نجات داده و به طبیعت بازگرداندند بسیار ارزشمند و قابل تقدیر می باشد.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...