لاشه ششمین پلنگ تلف شده در سال ۹۴

لاشه ششمین پلنگ تلف شده در سال ۹۴ بی سروصدا به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منتقل شده است

بر اساس گزارشات موثق دریافتی از همیاران محیط زیست، روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری یک پلنگ ایرانی در نزدیکی روستای چهچهه واقع در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه در شهرستان سرخس خراسان رضوی از بین رفته است.

لاشه این پلنگ در حاشیه جاده منتهی به روستا توسط مردم مشاهده شده و موضوع به اداره محیط زیست شهرستان گزارش می شود.

 

با اطلاع موضوع به اداره محیط زیست، بلافاصله نیروهای اجرایی و کارشناسان در محل حاضر شده و لاشه پلنگ به  اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی منتقل می شود.

 

علت مرگ این پلنگ اعلام نشده است اما با توجه به اینکه لاشه در نزدیکی روستا و در حاشیه جاده منتهی به روستا کشف شده است، عده ای از مردم محلی شلیک با اسلحه شکاری به پلنگ و عده ای استفاده از طعمه مسموم را دلیل مرگ این پلنگ عنوان کرده اند.

با وجود گذشت حدود ۲۰ رو از این حادثه، هیچگونه اطلاع رسانی در این زمینه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صورت نگرفته است !

بطور حتم جلوگیری از انتشار اینگونه اخبار توسط ادارات کل، نه تنها کمکی به حفاظت از گونه های جانوری ارزشمند نخواهد کرد، محدود شدن دسترسی به  اطلاعات و عدم انجام تحقیقات درخصوص دلایل مرگ و دستیابی به سایر اطلاعات مورد نیاز، تصمیم گیری صحیح و منطبق با شرایط موجود به منظور حفاظت از باقیمانده جمعیت گونه های نادر را غیر ممکن ساخته و گونه های ارزشمندی همچون پلنگ ایرانی را با سرعت بیشتری به نابودی نزدیک می کند.

اطلاع رسانی شفاف و به موقع در اینگونه موارد موجب می شود تا صاحبنظران، مدیران دستگاه های مختلف، قانونگذاران، مردم عادی و جوامع محلی با درک بهتری نسبت به شرایط و آگاهی از حساسیت های موجود، در حفاظت از گونه های در خطر انقراض، زیستگاه ها، طعمه ها و غیره تلاش نموده و با سازمان محیط زیست همکاری کنند.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...