کشتار بیرحمانه ۲۵۴ پرنده زنبورخوار

عامل کشتار بیرحمانه ۲۵۴ پرنده زنبورخوار بوسیله طعمه آغشته به سم بازداشت شد

صبح روز جمعه ۹۴/۱/۲۸ محیط بانان منطقه حفاظت شده میشداغ حین گشت و کنترل در مناطق آزاد، متوجه تعدادی لاشه پرنده زنبورخوار شدند که به دلیل نامعلومی تلف شده بودند.

رئیس اداره پارک ملی کرخه و مسئول منطقه حفاظت شده میشداغ در مورد این حادثه گفت: پس از این اتفاق محیط بانان در تمام منطقه به جستجو پرداخته و هر لحظه بر تعداد لاشه های مشاهده شده افزوده میشد.

 

مهرشاد احمدوند اظهار داشت: در نهایت ۲۵۴ عدد لاشه زنبورخوار سبز و زنبورخوار معمولی در قسمت های مختلف مناطق آزاد مشاهده و توسط محیط بانان جمع آوری به اداره محیط زیست منتقل گردید.

 

پس از آن تحقیقات در مورد علت حادثه آغاز شده و بررسی ها نشان می داد یکی از زنبورداران با استفاده از مواد سمی موجب مسمومیت و تلف شدن زنبورخوارها شده است.

 

مسئول منطقه حفاظت شده میشداغ گفت: متهم بلافاصله توسط نیروهای یگان محیط زیست دستگیر و با دستور مقام قضایی روانه زندان شده و همچنان در بازداشت بسر می برد.

مهرشاد احمدوند افزود: عامل مرگ پرندگان زنبورخوار از بومیان منطقه نبوده و صرفا در این زمان از سال به جهت استفاده از پوشش گیاهی و دمای مناسب کندوهای خود را از استانی دیگر به این منطقه انتقال داده است.

متاسفانه این زنبوردار از استانی دیگر وارد محل زندگی و زیستگاه طبیعی این پرندگان شده و با این وجود بازهم تحمل آنکه تعدادی از زنبورهایش توسط این زنبورخوارها خورده شوند را نداشته و با خودخواهی نسبت به قتل عام آنها اقدام کرده است.

این زنبوردار در جریان بازجویی ها اعتراف نمود که برای کاهش خسارت پرنده زنبورخوار به زنبورهایش با شگردی خاص این پرندگان را مسموم نموده است.

وی در اعترافات خود گفت: با آغشته نمودند قسمتی از دهانه ورودی کندوها به نوعی سم، زنبورها هنگام ورود و خروج به کندو به ماده سمی آغشته شده و پس از آنکه پرنده زنبورخوار هر کدام از زنبورها را بخورد دچار مسمومیت شده و تلف می شود.

بر اساس آخرین مصوبه هیئت وزیران در حال حاضر نرخ ضرر و زیان قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر پرنده زنبورخوار معادل ۴۰۰ هزار ریال تعیین شده است اما با توجه به اینکه احتمال دارد لاشه های بیشتری از زنبورخوارها درون منطقه وجود داشته باشد مبلغ نهایی ضرر و زیان قابل پرداخت هنوز مطالبه نشده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...