لطفا به حیوانات لطف نکنید

لطفا به حیوانات لطف نکنید

پرسش این است که آیا علاقمندی و دوست داشتن حیوانات می تواند دلیل کافی برای نگهداری از حیوانات باشد؟ قطعا علاقمندی برای انجام هر کاری دلیل لازم است ولی در مورد نگهداری حیوانات کافی نیست.

متاسفانه پس از تخریب زیستگاه وحوش و شکار وحشیانه ی حیوانات، یکی از بزرگترین عواملی که موجب صدمه و تلفات حیوانات می شود نگهداری بد حیوانات خانگی است.

در این مورد توجه دوستان را به نکات زیر جلب می کنم:

 

1) حتما در مورد حیوانی که می خواهید برای نگهداری انتخاب کنید اطلاعات کافی کسب کنید.

نکته1: توجه داشته باشید که حیوانات مختلف از یک گونه ممکن است نیازمند شرایط نگهداری و تغذیه ی کاملا متفاوتی باشند.

نکته2: برای کسب اطلاعات از منابع موثق و معتبر استفاده کنید، تجربیات شخصی افراد معمولی ممکن است خیلی درست نباشد. برای این منظور از سایت های اینترنتی معتبر و کتاب های تخصصی استفاده کنید.

 

2) حتما شرایط کاری و مالی خود را در نظر بگیرید.

نکته1: نگهداری و تغذیه ی حیوانات نیازمند هزینه هایی است که بعضا ممکن است گران باشد.

نکته2: نگهداری از حیوانات نیازمند صرف وقت و توجه برای رسیدگی به وضعیت جسمی و روحی حیوان است.

 

3) حتما وضعیت محیط زندگی خود را در نظر بگیرید.

نکته1: حیوانات برای زندگی احتیاج به فضا ی مناسب دارند، قطعا در یک آپارتمان کوچک نمی توان از حیوانات درشت جثه نگهداری کرد.

نکته2: حیوانات مانند سایر موجودات برای زندگی به نور احتیاج دارند، عدم بهره مندی از نورمناسب موجب اختلال در رشد حیوان و از بین رفتن رنگ و طراوت حیوان می شود، حتی یک ماهی کوچک نیز برای زندگی به نور کافی و حتی الامکان طبیعی محتاج است.

نکته3: حیوانات به هوای مناسب احتیاج دارند، محیط زندگی حیوانات باید دارای تهویه ی مناسب و بدون جریان هوای سرد باشد، گرما و سرمای شدید موجب زحمت و در نهایت مرگ حیوانات می شود.

نکته4: بعضی حیوانات صداهایی تولید می کنند، حتما از غیر مزاحم بودن صدای حیوان مورد نظر اطمینان پیدا کنید.

 

4) حتما شرایط اطرافیان خود را در نظر بگیرید.

نکته1: حتما باور های مذهبی اطرافیان خود را بشناسید، اسلام حیواناتی چون سگ، گربه، خوک و امثال آن هارا ناپاک می داند، بنا براین اگر امکان استفاده از فضای مناسب و منفک با فضای زندگی اطرافینتان که مقید به اصول اسلامی هستند را ندارید هرگز این قبیل حیوانات را برای نگهداری انتخاب نکنید چون این حیوانات را گرفتار عذاب وحشتناکی خواهید نمود.

نکته2: اگر کسی از اطرافیان شما از حیوانات می ترسد سعی کنید آن حیوان خاص را هرگز برای نگهداری انتخاب نکنید، چون ممکن است فرد مورد نظر به حیوان آسیب برساند یا برای آن محدودیت هایی ایجاد کند.

نکته3: همیشه حیوانات را در شرایطی نگه دارید که امکان دسترسی و آزار آن ها برای کودکان کم سال ممکن نباشد، کودکان را کم کم و تحت نظارت مستقیم خودتان با حیوانات آشنا کنید و نگه داری و محبت به حیوانات را به آنان بیاموزید.

 

سیاوش هوشیار

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...