اسکان مسافران نوروزی در آشوراده، جان آنها را تهدید میکند

تصمیم نسنجیده ی اسکان مسافران نوروزی در آشوراده، جان آنها را تهدید میکند

هفته گذشته فرماندار بندرترکمن از اجرای طرح اسکان مسافران نوروزی برای نخستین بار در جزیره آشوراده خبر داد و گفت: مکان های اقامتی گردشگران در این جزیره با ظرفیت ۱۸۰ تخت آماده سازی شده است.

مرجان نازقلچی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: مساحت چهار هکتاری اردوگاه ملی دانش آموزی بندرترکمن در جزیره آشوراده و سالن بزرگ آن، محیطی زیبا و آرام بوده و برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است و در قالب این طرح مسافران نوروزی با تعرفه اسکان در مدارس، در این جزیره زیبا اقامت خواهند کرد.

 

نارقلچی اضافه کرد: امکانات مورد نیاز خانواده ها برای طبخ غذا، فضای بازی فرزندان و امکان ماهیگیری و استراحت در کنار ساحل نیز برای مسافران پیش بینی شده است.

 

فرماندار شهرستان ساحلی ترکمن از برگزاری جشنواره های مختلف موسیقی، غذاهای سنتی و بازی های بومی و محلی نیز در ایام تعطیلات نوروز ۹۴ در این شهرستان و جزیره آشوراده خبر داد و تصریح کرد: این جشنواره از پنجم تا چهاردهم فروردین ۹۴ برگزار می شود.

 

در سال های گذشته تنها امکان انتقال گردشگران با قایق به جزیره آشوراده و بازدید یکروزه آنان فراهم بود.

 

اسکان مسافران نوروزی در آشوراده جان آنها را تهدید میکند

حر منصوری عبدالملکی «دیده بان میانکاله» در این باره می گوید: تصمیم نسنجیده و شتابزده فرماندار و مسئولین بندر ترکمن، علاوه بر آسیب جدی به زیست بوم شکننده و آسیب پذیر آشوراده، جان مسافران نوروزی این شهرستان را نیز تهدید می کند.

این فعال محیط زیست و طبیعت گردی متعقد است خطرات بزرگی ازجمله احتمال گرفتار شدن در باتلاق های حاشیه جزیره و قرق شدن در خلیج، جان مسافرانی که در جزیره ساکن باشند را به خطر می اندازد.

همچنین به دلیل عدم حضور نیروهای انتظامی و امدادی و عدم تردد شناورها از ساعت تاریک شدن هوا تا صبح روز بعد، در صورت وقوع هرگونه حادثه برای مسافران در طول شب امکان امداد رسانی میسر نبوده و جان مسافران به شدت تهدید خواهد شد.

این فعال محیط زیست و طبیعت گردی می گوید: سوال جدی من از این شخصیت سیاسی (فرماندار بندر ترکمن) اینجاست که آیا ایشان مسئول ایجاد اشتغال برای مردم بندر ترکمن بواسطه حضور و گرم شدن بازار اجاره سوئیت و خانه هستند یا مسسئول ایجاد درآمد برای اردوگاه دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش ؟!

حر منصوری به ۹ دلیل کاملا آشکار، تصمیم مسئولان بندرترکمن در استقرار مسافران نوروزی در جزیره آشوراده را تصمیمی غیر کارشناسی و اشتباهی بزرگ می داند.

۱) قابل ذکر است رفت و آمد قایق ها و شناورها پس از ساعت ۵ بعد از ظهر  بین جزیره آشوراده با شهرهای اطراف آن قطع شده و هرگونه نیاز به امداد و اورژانس را غیر ممکن می سازد. این موضوع می تواند در صورت بروز هر نوع حادثه و بیماری برای مسافران ساکن در جزیره فاجعه به بار بیاورد و مسئول مستقیم آن مجری این برنامه خواهد بود.

۲) خدماتی بسیار مهم همچون پلیس، نیروهای امدادی شامل هلال احمر ،آتش نشانی، شهرداری و خدمات مرتبط، خدمات بهداشتی، درمانی و. غیره در جزیره وجود نداشته و استقرار این خدمات با توجه به محدودیت رفت آمد توسط قایق و همچنین محدودیت استقرار شبانه نیروها در جزیره کاملا غیرضروری بوده و هزینه بالایی نیز در پی دارد.

۳) به دلیل پسروی قابل ملاحظه آب دریای کاسپین و همچنین کانال ۲۶۰۰ متری چپغلی رفت آمد شبانه در این کانال بدلیل وجود سطوح کم آب و خشکی و مهمتر از آن وجود تیرک های چوبی متعدد میتواند بسیار خطرساز باشد.

۴) این تصمیم با توجه به اینکه هیچگاه از این اقامتگاها بصورت عمومی استفاده نشده، آن هم در زمانی که مناقشات بر سر آشوراده جدی و ادامه دار است، حساسیتهای زیادی را برای مسئولین استانی مازندران، گلستان و البته مسئولین محلی بندر ترکمن به دنبال خواهد داشت.

۵) بیش از ۹۰% مساحت بسیار ارزشمند جزیره را پوشش گیاهی پوشانده که استقرار شبانه روزی در این جزیره با توجه به نظارت کم سازمان های دولتی از جمله محیط زیست که تنها یک نیروی مستقر و آن هم بصورت نیمروزی در جزیره دارد، احتمال حوادثی تکراری چون آتش سوزی را در جزیره افزایش دهد.

۶) پسروی آب دریا و رسوبات در کانال چپغلی باعث شده که رفت و آمد ۳۰ فروند قایق کرایه ای در اسکله بندر با مشکلات بسیاری مواجه شده و رفت آمد این قایق ها میتواند بیش از پیش مشکلات کانال و زیست مندان آنرا دچار مشکل کند. (توضیح اینکه این کانال تنها ارتباط حیاتی مابین خلیج میانکاله و دریای کاسپین است)

۷) اقامتگاه وزارت آموزش پرورش در سالهای قبل در سکوت سازمان محیط زیست و بدون ارزیابی اثرات زیست محیطی در جزیره احداث شده و ادامه حضورش خود جای سوال داشته و دارد.

۸) با حضور گردشگران در ایام نوروز در شهرستان بندرترکمن تعداد زیادی از شهروندان این شهرستان خانه ها و سوئیتهایی را جهت استقرار گردشگران و مسافران و ارائه خدمات به آنها آماده کرده اند که این فعالیت جزئی از درآمد آنها میباشد.در استقرار مسافر در اقامتگاه آشوراده، تعداد متقاضیان کرایه سوئیت ها و ویلاهای اهالی بندر ترکمن کاهش یافته و تنها مشکلات ناشی حضور گردشگر انبوه را که مهمترین آن افزایش هزینه زندگی، آلودگی، شلوغی و خطر تصادف را به مردم این شهرستان تحمیل میکند.

۹) جزیره آشوراده جزئی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده و هرگونه بازدید و مهمتر از آن استقرار شبانه بصورت محدود و یا گسترده در آن می بایست با هماهنگی و صدور مجوز توسط حفاظت سازمان محیط زیست انجام شود.

این فعال محیط زیست در پایان پیشنهاد میدهد که سرکار خانم مهندس مرجان نازقلیچی که در سال ۱۳۹۲ از دفتر مقام معظم رهبری لوح سپاس دریافت نموده و بخاطر فعالیتهایشان مورد تمجید قرار گرفتند، نیم نگاهی را به فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در تاریخ  ۱۷ اسفندماه سال جاری با موضوع محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند و ارزیابی کنند چه میزان از این فعالیت غیر قانونی در تعارض با رهنمودهای رهبر انقلاب در مورد حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و بصورت خاص بحث آشوراده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...