تصاویری از حیات وحش جزیره آشورده

محمدعلی الله قلی کارشناس حیات وحش: آشوراده بخش مهم و ارزشمند از سرزمینی است که با نام پناهگاه حیات وحش میانکاله در ایران و ذخیره گاه زیستکره میانکاله در جهان شناخته میشود.

جزیره ای که به واسطه کوتاهی ها و عدم درک صحیح متولیان نسبت به حفظ سرمایه های طبیعی، طعمه چندین حریق سهمگین در تابستان و دست درازی و سوء نظرهای بسیاری قبل و پس آن بوده است.

قلب تپنده میانکاله میرود تا به بهانه های واهی چون اجرای پروژه های گردشگری، فرهنگسازی، آموزشی و دلایل دیگری از این دست با ساخت و سازهای خورد و کلان بر پیکر حساسش از تپش بایستد.

زیستگاه غنی و منحصر به فردی در دریای خزر که به لحاظ موقعیت جغرافی از ویژگی های خاصی برخوردار است. جریانات دائمی آب و رسوب گذاری های طبیعی به پشتوانه این جزیره که مانند سدی این بخش از خزر را مبدل به مرکز منحصر به فرد و پر اهمیت تولید مثل برخی ماهی های دریای کاسپین نموده است.

منطقه ای که به واسطه این غنای طبیعی از معدود زیستگاه های باقیمانده و پویای فک خزر، کوچکترین فک جهان نیز میباشد. مشاهده شنگ (سمور آبی) انواع اردک های ماهی خوار (اردک چشم طلائی و مرگوس ها)، پلیکان ها و فلامینگو و باکلان همه به برکت این طبیعت بی نظیر اما به شدت آسیب پذیر است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...