وضعیت بحرانی سمندر‌ها، هوبره و خرس سیاه

وضعیت بحرانی سمندر‌ها، هوبره و خرس سیاه

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش از وضعیت بحرانی و در حال انقراض سمندرها، هوبره و خرس سیاه در کشور خبر داد.

مجید خرازیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه در ایران هزار و ۱۴۰ گونه جانوری (پستاندار، پرنده و خزنده) و همچنین ۶۵۰ گونه ماهی که در آب‌‌های دریایی شناسایی شده است، اظهار داشت: پرندگانی نظیر درنای سیبری، اردک سرسفید، اردک مرمری، میش مرغ، هوبره، پرندگان شکاری و تعدادی از گونه‌ها در کشور در معرض تهدید و انقراض است.

وی ادامه داد: ۲۲۷ گونه خزنده تاکنون شناسایی شده است. از رده دوزیستان نیز در ۲۱ گونه تاکنون گزارش شده و در بین آنها سمندرها از  نظر وضعیت حفاظتی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار شده است. گونه‌هایی نظیر سمندر لرستانی، سمندر کردستانی، سمندر غارزی ایرانی و سمندر آذربایجانی در وضعیت بحرانی یا در معرض خطر انقراض قرار دارند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش با اشاره به اینکه جمعیت برخی گونه‌های ماهی نظیر ماهی کورغار در معرض تهدید است، گفت: متأسفانه حدود ۷۶ گونه از رده‌های جانوری کشورمان در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار دارد.

خرازیان بیان کرد: از گونه‌هایی همچون شیر ایرانی و ببر مازندران امروز تنها نامی باقی نمانده است و آن‌ها در کم‌تر از یک قرن گذشته منقرض شده‌اند و اگر برای حفاظت گونه‌هایی مانند  گور ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه، گوزن زرد اقدام لازم صورت نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض این گونه‌های نادر  نیز در کشورمان خواهیم بود.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...