اولین نیروگاه تولید برق از زباله در کشور افتتاح شد

اولین نیروگاه تولید برق از زباله در کشور افتتاح شد

نخستین نیروگاه تولید برق از زباله شهری در مجتمع دفع و پردازش آرادکوه صبح امروز دوشنبه در آیینی با حضور معاون رییس جمهور، شهردار تهران و جمعی از مسئولان دستگاه هایی اجرایی و مدیران شهری در نهمین روز از دهه فجر به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا این کارخانه که با همکاری کشور چین ساخته شده است با سوزاندن روزانه ۲۰۰ تن زباله سه مگاوات برق تولید می کند.

 

برای ساخت کارخانه زباله سوز آرادکوه ۱۲ میلیون دلار اعتبار ارزی و ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده که ۶۰ درصد آن توسط شهرداری و ۴۰ درصد از سوی بخش خصوصی تامین شده است.

 

ضمن اینکه ساخت این مجتمع با عملیات خاکبرداری به حجم ۳۳ هزار متر مکعب، هشت هزار مترمکعب بتن ریزی و با به کارگیری دو هزار تن آهن آلات اجرا شده است.

 

ساخت مجتمع دفن و پردازش آرادکوه سه سال به طول انجامید و مخزن این نیروگاه ظرفیت ذخیره سوخت به مدت ۱۰ روز را دارا می باشد.

 

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین بهره برداری از نخستین نیروگاه زباله سوز شهری مجتمع آراد کوه گفت: در شهرک صنعتی ساری نیز نیروگاه زباله سوز شهری راه اندازی می شود که ساخت این نیروگاه مشابه نیروگاه زباله سوز تهران که امروز راه اندازی شد خواهد بود.

معاون رئیس جمهور گفت: طبق هماهنگی های انجام شده برای کمک به حفاظت محیط زیست برق تولیدی این نیروگاه ها از سوی دولت با نرخی که مقرون به صرفه باشد خریداری خواهد شد.

 

ابتکار به مدیریت پسماند در کلان شهرها اشاره کرد و آن را از مولفه های اصلی مدیریت شهری دانست و گفت که مدیریت پسماند نیازمند برنامه ریزی دقیق، علمی و منطبق با واقعیت ها است در غیر این صورت با معضلات زیادی روبرو خواهیم شد.

 

محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح اولین کارخانه زباله‌سوز کشور گفت: امروز مشکلات اصلی ما در حوزه محیط زیست است و نباید بگوئیم جان مردم درخطر است باید بگوییم مشکلات محیط زیست دارد جان مردم را می گیرد.

 

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه در تولید کارخانه زباله‌سوز استانداردهای زیست‌محیطی رعایت شده است، گفت: ما می‌توانیم این نیروگاه‌ها را در سطح شهر تولید کنیم همانگونه که در شهر توکیو بیش از ۲۰ نیروگاه زباله‌سوز در سطح شهر ساخته می‌شود. بنابراین این موضوع در تهران نیز قابل انجام است.

قالیباف گفت: روزانه ۸ هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود که اگر همکاری خوبی صورت بگیرد تا ۴ سال آینده کل زباله‌های شهر تهران به انرژی پاک تبدیل خواهد شد.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...