رهاسازی گربه شنی گرفتار در تله های هوبره گیری

نجات و رهاسازی گربه شنی گرفتار در تله های هوبره گیری در خواف

به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر گرفتار شده یک گربه در تله، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان خواف در استان خراسان رضوی بلافاصله راهی محل مذکور شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف در این باره گفت: محیط بانان پس از حضور در محل واقع در منطقه حفاظت شده سیرخون متوجه یک گربه شنی شدند که در تله های مخصوص زنده گیری هوبره گرفتار شده بود.

 

عباس طاهریان اظهار داشت: مامورین پس از آزاد کردن گربه شنی از تله نسبت به تخریب دام های تعبیه در منطقه اقدام و گربه را جهت بررسی سلامت به اداره محیط زیست منتقل نمودند.

پس از انجام معاینات اولیه و اطمینان از سلامت جانور، گربه شنی پس از انجام بیومتری در کمتر از ۲۴ ساعت از زمان رهایی از تله، مجددا در زیستگاه خود رهاسازی شده و به آغوش طبیعت بازگشت.

پیش از این نیز در اسفندماه ۱۳۹۱ و دی ماه ۱۳۹۲ دو گربه شنی در منطقه حفاظت شده سیرخون زنده گیری و در طبیعت رهاسازی شده است.

پس از انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران تعداد گربه سانان ایران از ۱۰ گونه به ۸ گونه (پلنگ، یوزپلنگ، کارکال، سیاهگوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی) کاهش یافت.

گربه شنی یکی از هشت گربه سان وحشی ایران و کوچکترین آنها محسوب می شود که سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی خصوصا تپه زارهای ماسه ای دارد.

از خصوصیات بارز این گونه داشتن مقادیر زیادی موهای بلند در لابه لای پینه های کف دست و پا است تا مانع فرو رفتن گربه در ماسه بادی و کاهش سرعت آن در هنگام شکار شود.

گربه شنی یکی از گونه های کمیاب و در معرض انقراض ایران به شمار می رود که مشاهده آن در طبیعت به ندرت اتفاق می افتد.

زیستگاه‌های گربه شنی و اطلاعات مربوط به این گونه بسیار محدود بوده و آمار مستندی از جمعیت این گونه ارزشمند در دست نیست.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...