دلفین‌ها هم عزاداری می‌کنند

دلفین‌ها هم عزاداری می‌کنند

 

انسان‌ها تنها گونه‌های زیستی نیستند که به خاطر مرگ عزیزانشان عزاداری می‌کنند، این رفتار در میان بسیاری از پستانداران،‌از جمله دلفین‌ها رواج دارد.

براساس گزارش همشهری به نقل از وایرد، پیش از این رفتارهای دلسوزانه و عزادارانه در میان وال‌های دندان‌دار که فرزندانشان را از دست داده‌اند، راسوهای دریایی، میمون‌ها، شامپانزه‌ها و فیل‌ها مشاهده شده بود.

 

اکنون محققان در مطالعه‌ای جدید دریافته‌اند دلفین‌های خالدار اقیانوس اطلس که با نام استنلا فرونتالیز شناسایی می‌شوند نیز برای فرزندان نوزاد خود که به دلایل مختلف می‌میرند،‌ عزاداری می‌کنند.

 

پژوهشگران جانداران دریایی تاکنون در دو مورد عزاداری دلفین‌های خالدار را برای فرزندان از دست رفته‌شان به ثبت رسانده‌اند. در یکی از موارد، یک قایق‌ران قایق‌های توریستی شاهد آن بود که چهار دلفین بالغ جسد بچه دلفینی را روی سرهای خود در نزدیکی سطح آب حمل می‌کنند، این رفتار برای ۳۰ دقیقه ادامه داشت و پس از آن دلفین‌ها از آن منطقه دور شدند.

 

در رویدادی دیگر، خدمه یک کشتی مطالعاتی شاهد حمل جسد یک بچه دلفین توسط دلفینی بالغ بودند که به احتمال زیاد مادر دلفین کوچک‌تر بوده‌است. در هر دو مورد جسد‌های دلفین‌ها نشانه‌ای از فساد در خود نداشتند و این به آن معنی است که دلفین‌های کوچک به تازگی مرده بوده‌اند.

محققان هردو جسد را برای تعیین علت مرگ جمع‌آوری کردند و دریافتند هردو بچه دلفین به مرگ طبیعی جان خود را از دست داده‌اند. دلفین‌های باتل‌نوز و پوزه دراز نیز رفتارهایی مشابه از خود به نمایش گذاشته‌اند. تفاوت رفتار عزادارانه دلفین‌های خالدار با دیگر انواع دلفین‌ها در مدت زمان عزاداری است، زیرا دلفین‌های دیگر جسد درگذشته خود را برای روزها روی سر حمل می‌کنند، حتی زمانی که جسد آغاز به پوسیدن می‌کند.

هنوز مفهوم دقیقی از این رفتار دلفین‌ها به دست نیامده‌است، با این‌همه فیلیپ آْلوس از مرکز مطالعات زیست‌محیطی و دریایی دانشگاه پورتو معتقد است این رفتار تداعی‌گر عزاداری است و دلفین‌ها با این‌کار برای از دست رفته خود عزاداری می‌کنند. وی معتقد است حیواناتی که در سیستمی مادرسالارانه زندگی می‌کنند، از قبیل فیل‌ها و نهنگ‌های قاتل، و همچنین حیواناتی که در گروهی متشکل از اعضای مرتبط با هم زندگی می‌کنند، از توانایی عزاداری برخوردارند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...