پیوستن «گیلان» و «بوشهر» به کمپین «سیرک نه!»

پیوستن «گیلان» و «بوشهر» به کمپین «سیرک نه!» در «روز جهانی حقوق حیوانات»

 

 

همزمان با «روز جهانی حقوق حیوانات» استان های گیلان و بوشهر نیز به کمپین «سیرک نه!» پیوستند.

با پیوستن این دو استان به کمپین «سیرک نه!» شمار استان های سبز به ۲۰ رسید.

حسین دلشب مدیر کل محیط زیست بوشهر پیوستن به کمپین «سیرک نه!» را در راستای گرامیداشت و صیانت از حقوق حیوانات دانسته است.

همچنین اداره کل محیط زیست استان گیلان در بیانیه ای به مناسبت «روز جهانی حقوق حیوانات»، تحریم حیوان آزاری در سیرک ها و پیوستن به کمپین «سیرک نه!» را اعلام کرده و به فعالین این حوزه اخطار داده تا با دست شستن از آزار و اذیت حیوانات به سوی حمایت از گونه های ارزشمند جانوری گام بردارند. این بیانیه در ادامه از عموم مردم طبیعت دوست گیلان خواسته است با تحریم این گونه فعالیتها زمینه را برای حفظ حقوق حیوانات فراهم آورند.

این بیانیه فعالیت سیرک های حیوانات را «یک انحراف جدی انسانی» دانسته است.

بیانیه کامل اداره کل محیط زیست استان گیلان به اسن شرح است:

«شیری بزرگ با زنجیری متصل به قلاده ای تنگ که در گردن دارد  وارد صحنه می شود. زنجیر در دست مربی است و شیر را به هر سویی که می خواهد هدایت می کند. صدای شلاقهای مربی و غرش شیر در سالن سیرک طنین انداز می شود. بچه های کوچک کمی ترسیده اند. این شلاق مربی است که کار را پیش می برد و این حیوان با ابهت را وادار به حرکات نمایشی میکند. حیوانات دیگر سیرک هم ازاین قاعده مستثنی نیستند. کودکان نظاره گر این صحنه ها هستند و صدای شلاق تا مدتها در گوششان خواهد ماند. روح زخمی کودکان که قرار است در آینده حامی محیط زیست و حقوق حیوانات باشند، با دیدن این صحنه ها و رفتارهای وحشیانه با حیوانات تا مدتها آرام نخواهد گرفت. سیرک جایی است که آزار حیوانات در آن بطور علنی و به اصطلاح با مجوز انجام می گیرد تا به سوداگری صاحبان سیرک جامه عمل بپوشاند.

این رفتارهای محیر العقول حیوانات که عمدتا بر پایه شرطی شدن بنا نهاده شده، زمینه فراخی را برای شکنجه، گرسنگی دادن، شلاق زدن و آزار حیوانات فراهم آورده و  یک انحراف جدی انسانی را در درون خود حمل می نماید.  امروزه اصولا سیرکها به محلی برای تضییع حقوق حیوانات بدل گشته و به همین واسطه، فعالیت آنها را در جوامعی که نسبت به این حقوق حساس اند با مشکلاتی مواجه کرده است. به همین دلیل در رویکردی جدید این نوع فعالیتها به کشورهای در حال توسعه سوق داده شده تا با استفاده از فضای موجود در این کشورها، سوداگری موصوف رونقی دیگر باره پیدا کند.
 لذا با در نظر گرفتن رفتارهای بی رحمانه ای  که دراین سیرک ها بر حیوانات مترتب می گردد این اداره کل به مناسبت روز جهانی حمایت از حقوق حیوانات (۱۹ آذر ماه مصادف با ۱۰ دسامبر ) به فعالین این حوزه اخطار می نماید تا با دست شستن از آزار و اذیت حیوانات، به سوی حمایت از گونه های ارزشمند جانوری گام برداشته و از عموم مردم طبیعت دوست گیلان، تقاضا دارد تا به نوبه خود با  تحریم این گونه فعالیتها، زمینه را برای حفظ حقوق حیوانات فراهم آورند .
نکته مهم اینکه  اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، بدلایل ذکر شده  پس از استقرار دولت تدبیر و امید، اجرای اینگونه فعالیتها را در استان ممنوع نموده است.»

تا کنون استان های خراسان رضوی، قم، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمان، ایلام، چهار محال و بختیاری، کردستان، مرکزی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، همدان، لرستان، بوشهر و گیلان ۲۰ استانی هستند که نمایش سیرک ها را ممنوع کرده اند.

۴۰ گروه زیست محیطی حامی کمپین «سیرک نه!»

کمپین «سیرک نه!» بر اساس برنامه تدوین شده و در فاز دوم فعالیت با همراهی گروه های زیست محیطی معتبر و فعال به فعالیت ادامه خواهد داد. بر همین اساس از امروز این فعالیت با همراهی ۴۰ گروه که تا کنون به کمپین پیوسته اند دنبال خواهد شد. تا کنون دیده بان حقوق حیوانات، انجمن یوزپلنگ ایرانی، مکتب حرمت حیات، باشگاه پرنده نگری طرلان، وگن کایند، گروه مخالفان آزمایش روی حیوانات، دانشنامه پستانداران ایران، انجمن سبز چیا، انجمن پایشگران حامی محیط زیست ایران (پاما)، خورشید سیاه، دانشنامه پرندگان ایران، انجمن کوهنوردان ایران، موسسه آوای طبیعت پایدار، ایرانیان مخالف گونه گرایی، انجمن ناجیان حیوانات تبریز (پناهگاه پردیس)، وت پارس، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست، انجمن بوم پژوهان، داربن، انجمن حفظ محیط کوهستان، بچه های آب، فروگن، همیاران زیست سبز، سازمان سبز حزب اسلامی کار، کانون دامپزشک سفید، اکو مویست، سبزپلاس، انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش، انجمن دنیای سالم، رادیو زوزه، انجمن مهندسین محیط زیست زاگرس، گروه دیده بان کوهستان، تشکل دروازه های سبز پارس، جمعیت حامیان زمین، گیله بوم، خانه فرهنگ بوم گردان پارس، خانه عصر باستان، انجمن جوانان حافظ زمین، موسسه کاوشگران طبیعت دنیا و انجمن دوستداران دماوندکوه گروه های همراه با کمپین «سیرک نه!» هستند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...