سمفونی پرندگان در شهر قوهای آوازه خوان

سمفونی پرندگان در شهر قوهای آوازه خوان

سرخرود- پاییز، دسته دسته قو از فرسنگ های دور خود را به تالابی در سرخرود می رسانند تا در سمفونی شهر قوهای آوازه خوان، نغمه سرایی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شالیزارهای غرقابی سرخرود در پاییز و زمستان، بیش از هر زمان دیگری، دیدنی است، چرا که این تالابها، میزبان قوهای مهاجری هستند که از راههای دور به مازندران می آیند تا زمستان را سر کنند.

این روزها و همپای با پاییز زمستانی، بیش از هر زمان دیگر می توان، آوای قوهای مهاجر را در مازندران شنید، قوهایی که از فرسنگهای دور به مهیمانی تالابهای استان آمده اند.

هر روز بر فراز آسمان آبی خزر می توان دسته هایی از پرندگان مهاجر را به نظاره نشست که فریادکشان به سمت تالابها و زیستگاههای زمستانه کوچ می کنند.

سرخ رود محمودآباد چند سالی است که از اوایل آذر ماه میزبان هزاران قطعه انواع قوهای فریادکش، گنگ و کوچک است که در تالابی به وسعت ۶۰ هکتار در این منطقه زمستان گذرانی می کنند.

قوهای مهاجر

پارسال حدود پنج هزار قو به این منطقه مهاجرت کردند که با توجه به محدود بودن زمین های شالیزاری غرقابی منطقه سرخرود و فراوانی جمعیت قوهای مهاجر، غذای طبیعی در این دشت فقط پاسخگوی نیاز یک هفته این پرندگان بود، لذا دوستداران حیات وحش اقدام به جمع آوری ذرت و پخش آن در اراضی کردند.

پارسال قوهای فریادکش زمستان سختی را در مازندران سپری کردند، بارش سنگین برف از یکسو و کمبود آذوقه از سوی دیگر، خطر گرسنگی مهمانان مهاجر را افزایش داده بود تا اینکه دوستداران حیات وحش به نجانشان آمدند.

امسال با آغاز فصل کوچ قوها و به گفته متولیان محیط زیست مازندران، زمینه ها و شرایط برای میزبانی از پرندگان مهاجر در تالابهای استان مهیا شده و نگرانی از بابت تامین آذوقه وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از پرندگان مهاجر سرخرود در این زمنیه به خبرنگار مهر می گوید: این انجمن با همکاری بخش های مختلف از جمله محیط زیست مشغول جمع آوری و تامین غذا برای قوهای مهاجر سرخرود است و سال گذشته نیز در این زمینه تلاشهای زیادی انجام داده است.

مسعود احمدی افزود: بیشتر قوهایی که به منطقه سرخرود مهاجرت کرده اند از گونه های فریادکش، گنگ و کوچک هستند که از مناطق مختلف اروپا و سیبری به منطقه سفر کرده اند و در هیچ جای جهان در حال حاضر شاهد آن نیستیم که چنین جمعیتی از قوها حضور داشته باشند.

قوهای مهاجر

احمدی با اشاره به اینکه مهاجرت قوها از آذرماه به سرخرود شروع شده و تا اسفندماه ادامه دارد، تصریح کرد: روزانه حدود سه تن غذا برای حدود پنج هزار قو نیاز است و این درحالیست که اکنون هفته ای سه تا چهار تن غذا می توانیم برایشان توزیع کنیم.

 وی تصریح کرد: اگر نسبت به تامین منابع غذایی قوها برنامه ریزی نشود، این پرندگان به مناطق نا امن مهاجرت می کنند و جانشان مورد تهدید و شکار قرارخواهد گرفت.

 وی گفت: مهاجرت قوها به منطقه در حالیست که هر هفته شمار زیادی قو نیز از بازارهای منطقه فریدونکنار و محمودآباد خریداری و در تالاب رهاسازی می شود و در حال حاضر منطقه سرخرود تنها مکانی است که قوها بصورت دسته جمعی در آن بسر می برند.

 احمدی بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش به مردم برای حفظ گونه های ارزشمند پرندگان تاکید کرد و گفت: همچنین باید نسبت به جمع آوری دام های هوایی که به نوعی پرندگان را قتل عام می کند، اقدام کرد.

 تالابهای محمود آباد و فریدونکنار در فصل زمستان میزبان انواع و اقسام گونه های پرندگان مهاجر است که جاذبه ای خاص به طبیعت منطقه بخشیده است.

 کورورش ربیعی مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، تالابهای سرخرود پارسال میزبان حدود پنج هزار قطعه ای قوی های مهاجر بوده است، می گوید: این پرندگان چهار ماه در تالابهای استان زمستان گذرانی کرده اند.

 وی گفت: با افزایش تدریجی دما و طول روز از اواخر بهمن ماه مهاجرت برگشت به عرض های بالاتر جغرافیایی بسوی سرزمین های جوجه آوری را  آغاز کرده اند.

 به گفته ربیعی، هر ساله در زمان مهاجرت قوها به تالاب سرخرود جمعیت زیادی از علاقمندان به مشاهده پرندگان و پرنده نگرها از این پرندگان زیبا بازدید به عمل می آورند و دوستداران حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران را در ایجاد امنیت و تأمین آذوقه قوها همیاری کنند.

Animal-Rights-Watch-ARW-8181

وی افزود: این قوها بیش از ۹۰ درصد آنها از گونه فریاد کش بوده و جمعیت اصلی قوی فریادکش حوزه دریای خزر، آسیای مرکزی و غرب سیبری هستند که جوجه آوری را در غرب سیبری و تالابهای واقع در شمال حوزه دریای خزر انجام می دهند و برای زمستانگذرانی و فرار از یخبندان شدید آن مناطق چهار ماه از سال به تالابهای حوزه جنوبی دریای خزر مهاجرت می کنند.

ربیعی یادآور شد: بیش از ۱۰۰ گونه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی نیمه دو سال به استان مهاجرت می کنند که بیش از ۲۰ گونه کنارآبزیان هستند.

وی یادآور شد:قوها، غازها، اردک ها، چنگر معمولی، حواصیل ها و اگرتها، باکلانها، کشیم ها و بیش از بیست گونه از کنار آبزیها از رایج ترین پرندگان دارای مهاجرت منظم سالانه به تالابهای استان هستند.

وی گفت: مازندران با دو تالاب بین المللی و آببندانهای متعدد زیستگاه مناسبی برای زمستانگذرانی پرندگان مهاجر به شمار می رود.

در عین حال، شهردار شهر قوهای آوازه خوان با اشاره به وجود تالاب بی نظیر در این شهرستان خواستار ثبت بین المللی آن شد و  در گفتگو با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: امیدواریم با رفع مشکلاتی که برای ثبت این تالاب جهانی وجود دارد شاهد توسعه گردشگری باشیم.

سید محمد موسوی نژاد،  مواهب الهی و خدادادی دریا و ساحل در جزیره جنوبی و تالاب بین المللی پرندگان مهاجر، به ویژه قوهای آوازه خوان را به عنوان مهمترین شاخصه سرخ رود زیبا برشمرد و از مهاجرت حدود ۷ هزارتایی این پرندگان نادر طی سه سال گذشته به سرخ رود خبر داد و گفت: تالاب بین المللی سرخ رود خصوصی و با مالکیت مردم با فرهنگ سرخ رود است.

وی اظهار داشت: مسئولان استانی امسال باید برای ستاد استقبال قوهای آوازه خوان تالاب سرخ رود برنامه داشته باشند.

قوهای مهاجر

موسوی نژاد با اشاره به اینکه معمولا شاهد روند کاهشی ورود گردشگران در ۶ ماهه دوم سال در استان هستیم، گفت: ولی در سرخ رود به دلیل وجود این تالاب بین المللی و مردم عزیز و با فرهنگ، تمام طول سال را میزبان گردشگران داخلی و خارجی هستیم که انتظار می رود مسئولان استانی در استانداری و محیط زیست استان امسال با برنامه ریزی دقیق و اصولی برنامه های خوبی را برای استقبال طراحی کنند تا شاهد کاهش مشکلات در این بخش باشیم.

 همزمان با سرد شدن هوا، کوچ پرندگان مهاجر و نایاب به تالابها، رودخانه ها و آب بندانهای مازندران شروع شده و چشم انداز زیبایی را برای گردشگران و طبیعت گردان ایجاد کرده است و علاوه بر درنا، چنگر، خوتکا، اردک سرسفید، اردک بلوطی، قو، غاز، باکلان، کشیم ها، ‌حواصیل ها، اگرت ها، پرستوهای دریایی، سلیم ها و کاکایی ها’ با طی هزاران کیلومتر از نواحی سردسیر شمالی به تالاب های استان مهاجرت کرده و نیمی از سال را در این مکان ها سپری می کنند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...