حقوق حیوانات در ایران قدیم

حقوق حیوانات در ایران قدیم:

“زمین گربگی” و تله موش زنده­‌گیر، نمادی از رعایت حقوق حیوانات در بشرویه

 

مردم شهر قدیم شهرستان بشرویه نسبت به رعایت حقوق حیوانات سنگ تمام می‌گذاشتند چه برسد به رعایت حقوق شهروندی و انسانی.

وقف نامه “زمین گربگی” و بیش از دوهزار اثر تاریخی از جمله وقف نامه‌ها و کتب‌ خطی در موزه شخصی “حسین اسدی مقدم” یکی از فرهنگیان با ذوق شهرستان به نمایش گذاشته که توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب کرده است.

اسدی مقدم در خصوص وقف نامه زمین گربگی به ایسنا گفت: مردم در زمان قدیم برای حیوانات نیز حقوقی تعریف کرده‌­اند و یکی از خیرین نیک اندیش زمینی را وقف کرده که از عواید آن در صورت بردن گوشت توسط گربه از خانه‌ای، صاحب خانه خسارت خود را از متولی موقوفه می­‌گرفته که با این کار هم حیوان “گربه” به غذای خود می‌رسید و هم صاحب خانه ضرر نمی­‌کرد، که این وقف نامه مشهور شده به “زمین گربگی”، از طرفی چون حق حیات را برای حیوانات قائل بودند‌، حتی موش‌های خانگی که حیواناتی موذی هستند نیز برای آنها چار‌ای اندیشیدند. به طور مثال تله موشی ساخته شده از چوب با شکل­‌های خاص و دارای چهار در که وقتی موش برای خوردن غذا به سمت این تله می‌­رود، داخل قفس گرفتار شده، البته سالم و سپس به طبیعت رها می­‌شود.

وی افزود: اینگونه رفتارهای انسانی در کمتر جوامع بشری آن زمان دیده می­‌شده و به لحاظ ساخت تله موش که بتواند حیوانات موذی را بدون آسیب گرفتار کند، نمونه نداشته است.

مقدم هدف از راه اندازی این موزه را حفظ آثار و ابنیه تاریخی گذشتگان از جمله کتب خطی نفیس، ترویج فرهنگ میراث گذشتگان و جذب مسافران و گردشگران به این شهرستان عنوان کرد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...