نجات یک کاراکال آسیب دیده در رفسنجان

نجات یک کاراکال آسیب دیده در رفسنجان

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال تماس تلفنی یکی از پرسنل شرکت مس سرچشمه مینی بر سقوط حیوانی شبیه گربه بزرگ در درون کانال پساب صنعتی این شرکت در محدوده منصورآباد رفسنجان، نیروهای یگان محیط زیست عازم محل شده و با یک کاراکال مواجه شدند.

 

رئیس اداره محیط زیست رفسنجان در این باره گفت: محیط بانان کاراکال مذکور را از درون کانال خارج نموده و به اداره محیط زیست منتقل نمودند.

 

مهندس اکبری افزود: با تلاش دامپزشکان تاکنون اقدامات اولیه نظیر شستشو، استریل و ضدعفونی زخمها و گندزدایی چشم ها و اقدام جهت رفع ضعف جسمانی کاراکال صورت گرفته و مراحل درمانی همچنان ادامه دارد.

 

کاراکال مذکور که به لحاظ جنسیت ماده و حدودا یکساله می باشد، بینایی خود را از دست داده بود و از لحاظ تغذیه نیز دچار مشکل و بی میلی بود که خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته توسط دکتر عسکری و دکتر شاهرخ آبادی دامپزشکان معالج، هم اکنون بینایی حیوان تا حدودی بهتر شده و از لحاظ تغذیه نیز شرایط مناسب تری دارد.

 

 

نجات یک کاراکال آسیب دیده در رفسنجان

کاراکال یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران بوده و از گونه های کمیاب و در معرض انقراض کشور به شمار می رود که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

کاراکال بیشتر در نواحی بیابانی و حاشیه بیابان های مرکزی ایران و حتی در برخی مناطق کوهستانی مشاهده شده است.

کاراکال به لحاظ جثه از گربه وحشی، گربه جنگلی و گربه شنی بزرگتر بوده و به دلیل مهارت بالا در شکار و جثه نسبتا بزرگ، علاوه بر طعمه های کوچک و پرندگان، پستانداران بزرگتری نظیر آهو، جبیر، بره ها و بزغاله های وحشی و گوسفندان اهلی را نیز شکار می کند

 

تخریب زیستگاه، شکار غیرمجاز پرندگان به خصوص کبک به عنوان یکی از مهمترین طعمه های کاراکال، تصادفات جاده ای و کشته شدن توسط افراد محلی و سگ های گله باعث کاهش شدید جمعیت کاراکال در کشور شده و نسل این گونه ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...