چوپان لرستانی از دریافت خسارت دامهایش گذشت

چوپان لرستانی از دریافت خسارت دامهایش برای احداث پاسگاه محیط بانی گذشت

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دیروز بعد از ظهر پشت میز کار نشسته بودم، خوشحال از خبر مشاهده گربه پالاس و توله هاش در خراسان شمالی و مشغول تنظیم خبر جوجه شاه بوف های کهنوج بودم که تلفن زنگ خورد. هادی رستمی پشت خط بود، مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست لرستان، با خودم فکر کردم خبر جدیدی شده، شکارچی متخلفی دستگیر شده یا…

 

هادی رستمی گفت: امروز نوروز حیدری (چوپان لرستانی) آمده بود اداره برای دریافت خسارت دامهایش که پلنگ کشته بود.

 

از قبل خبر داشتم که سازمان همراه با اعتبارات پایان سال گذشته خسارت نوروز را به مبلغ یازده میلیون تومان تامین و به اداره کل لرستان ابلاغ کرده.

 

هادی رستمی گفت: خبر داری نوروز از دریافت یازده میلیون تومان خسارتی که برایش در نظر گرفته بودند صرف نظر کرد؟

 

درست متوجه نشدم منظورش چی بود! یعنی چه از دریافت خسارت گذشت؟

 

هادی رستمی گفت: نوروز گفته من هیچ خسارتی از دولت نمی خواهم و لطفا این پول را صرف احداث یک پاسگاه محیط بانی در آن منطقه کنید.

باورم نشد! بعد از این همه وقت، بعد از این همه جاروجنجال بالاخره سازمان خسارت بزهاشو تامین کرده بود.

تلفن را برداشتم و با موبایل نوروز حیدری تماس گرفتم. امید زیادی نداشتم که در دسترس باشد. معمولا گوشی نوروز آنتن نمیده. اکثرا با گله میره بالای کوه.

اتفاقا جواب داد، حال و احوال کردیم، داشت برای کوچ تابستانه به ییلاق آماده میشد،  ازش سوال کردم امروز چه خبر بود؟ خسارتت پرداخت شد؟

نوروز حیدری گفت: بله از اداره محیط زیست خبرم کردن، امروز رفتم گفتند یازده میلیون تومان خسارت بزها آماده شده، قبول نکردم گفتم من خسارت نمی خواهم. از مسئولین خواهش کردم لطفا با این پول در منطقه هشتادپهلو یک پاسگاه محیط بانی بسازید و از اون منطقه حفاظت کنید.

نوروز گفت: منطقه ما خیلی بکر و زیباست، اینجا حیوانات کمیابی زندگی می کنند، سمندر، ماهی کور، پلنگ، کاراکال ولی اینجا اصلا حفاظت نمیشه، حتی یک پاسگاه محیط بانی هم نداره، جدیدا یک گله بز وحشی هم روی کوه نزدیک خانه می بینم اما هیچکس نیست از اینها حفاظت کند.

اگر با خودش حرف نمی زدم باورم نمیشد از یازده میلیون پول گذشت! از پولی که حقش بود، از خسارت بزهایی که از دست داده بود.

با نوروز که خداحافظی کردم یاد اولین روزی افتادم که با نوروز حیدری تلفنی حرف زدم. یاد حرف هایی که در مورد پلنگ، کوه، آواز کبک ها و … میزد.

این دومین گذشت نوروز حیدری بود، یک بار از جان پلنگی که بزهایش را کشت و یک بار از دریافت خسارت دامهایش آنهم برای حفاظت از طبیعت زادگاهش.

پاسگاه محیط بانی نوروز حیدری در هشتادپهلو احداث می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این باره گفت: پس از انجام کارشناسی و تکمیل پرونده، سازمان محیط زیست با تایید کارشناس مبلغ یازده میلیون تومان بابت خسارت وارده به نوروز حیدری را تامین و به اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان ابلاغ نمود.

مهندس محمدحسین بازگیر افزود: روز گذشته نیز با نوروز حیدری تماس گرفتیم تا جهت دریافت مبلغ مذکور در اداره حاضر شده و مبلغ مربوطه را دریافت کند.

وی گفت: درحالی که سند پرداخت و چک مربوطه آماده شده بود نوروز حیدری اعلام کرد که من هیچ خسارتی از دولت نخواهم گرفت.

به گفته محمد حسین بازگیر، نوروز حیدری خواست پیامش را به گوش رئیس جمهور و خانم ابتکار برسانیم و گفت: من فقط درخواست میکنم در هشتادپهلو یک پاسگاه محیط بانی و امکانات حفاظتی ایجاد کنید تا طبیعت زادگاهمان حفظ شود.

بازگیر افزود: من به عنوان مدیرکل محیط زیست لرستان دغدغه های نوروز را با جدیت پیگیری خواهم کرد و انشالله با حمایت دولت اولین پاسگاه محیط بانی منطقه هشتادپهلو را در سال ۱۳۹۳ احداث خواهیم نمود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: از مدتی قبل برای ارتقا سطح منطقه شکار ممنوع هشتادپهلو به منطقه حفاظت شده کلیه مقدمات لازم انجام و پرونده مربوطه پس از تکمیل جهت بررسی در شورای عالی محیط زیست به سازمان ارسال شده است.

بازگیر اظهار داشت: امیدواریم با مساعدت شورای عالی محیط زیست، ارتقاء سطح این منطقه در نخستین جلسه این شورا مطرح و تصویب گردد.

وی گفت: هشتادپهلو منطقه ای بکر، کاملا بلامعارض و دارای تنوع گیاهی و جانوری کم نظیری است و یکی از ذخایر ارزشمند طبیعی در استان لرستان به شمار می رود.

مهندس بازگیر از پیشنهاد نامگذاری نخستین پاسگاه محیط بانی منطقه هشتادپهلو به نام “پاسگاه محیط بانی نوروز حیدری” استقبال کرد و گفت: نوروز حیدری نماد عشق به طبیعت در عین سادگی و بی ریایی است و در صورت موافقت سازمان محیط زیست نخستین پاسگاه این منطقه پس از احداث به نام محیط بانی نوروز حیدری نامگذاری خواهد شد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...