بیست راهکار برای کمک به زمین

20 راهکار برای کمک به زمین

راهکارهایی که در این مقاله برای کمک به داشتن زمینی سبزتر آمده است، شاید برای بسیاری از شما تکراری به نظر برسد. ولی یادآوری بعضی از این نکات برای شروع فرهنگ سبز زیستن و نهادینه شدن آن می تواند موثر باشد. تک‌تک انسان‌ها در ساختن زمینی سبزتر و پاک‌تر اهمیت دارند و با رعایت نکاتی بسیار ساده می‌توانند تاثیر عمیقی روی محیط اطراف خود بگذارند.

 

1. یک عدد دستمال کاغذی در روز کمتر مصرف کنید. اگر هر فرد فقط در روز یک عدد دستمال کاغذی کمتر مصرف کند، تولید دستمال کاغذی سالانه میلیون‌ها تن کاهش پیدا می‌‌کند و درختان و زمین‌های بیشتری حفظ می‌شوند.

2. شب‌ها تلویزیون و کامپیوتر و لپ‌تاپ را از برق بکشید. با خاموش کردن وسایل برقی در شب می‌توانید 40 وات ساعت هر روز انرژی ذخیره کنید.

. 3زمان دوش خود را کاهش دهید. هر دو دقیقه‌ای که از زمان دوش خود کم کنید، 10 لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود. اگر هر کس فقط یک لیتر آب در زمان دوش صرفه‌جویی کند، میزان آبی که در طول یک سال در کشور صرفه‌جویی می‌شود، می‌تواند مشکل کم‌آبی کشور را رفع کند.

4. قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی، از شست‌وشوی ظروف با آب خودداری و 20 لیتر آب صرفه‌جویی کنید. به علاوه در زمان و انرژی‌ای که برای گرم کردن آب استفاده می‌شود نیز صرفه‌جویی می‌شود.

5. لباس‌های خیس را پهن کنید. برای خشک کردن لباس‌ها از خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید و بگذارید لباس‌ها با جریان هوا خشک شوند. در این صورت لباس‌ها عمر بیشتری می‌کنند و رنگ‌ و اندازه آنها نیز حفظ می‌شود.

6. استفاده از هر دو سوی کاغذ. حجم کاغذی که روزانه در ادارات و مراکز دور ریخته می‌شود، بسیار بالاست. به طور مثال در آمریکا در دفاتر بازرگانی سالانه 11 میلیون تن کاغذ دور ریخته می‌شود. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای جلوگیری از تولید این حجم زباله، استفاده از دو سوی کاغذ است. دستگاه پرینتر خود را به حالت پرینت دو طرفه تنظیم کنید و پس از پایان کار نیز کاغذها را در سطل زباله‌های بازیافتی بریزید.

7. یک بار در هفته گیاهخوار شوید. یک وعده کمتر غذای گوشتی در هفته هم به زمین و هم به رژیم شما کمک می‌کند. برای تولید گوشت منابع زیادی روی زمین لازم است. بسیاری از مراتع، گیاهان علفی، درختان، آب و... برای تولید و تامین گوشت مورد نیاز انسان‌ها، هر روز از بین می‌روند.

8. شیر آب را هنگام مسواک زدن ببندید. این نکته را قبلا بسیار شنیده‌اید ولی ممکن است همچنان آن را انجام دهید. با استفاده از یک لیوان آب هنگام مسواک زدن، نزدیک به پنج لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود.

9. از وسایل نقلیه بخوبی نگهداری کنید. با نگهداری صحیح از وسایل نقلیه خود، نه‌تنها عمر وسیله خود را افزایش می‌دهید، بلکه در مصرف بنزین نیز صرفه‌جویی می‌کنید و از تولید آلودگی بیشتر نیز جلوگیری می‌شود.

10. پوشک بچه را بموقع کنار بگذارید. تا قبل از این که کودک درباره دستشویی رفتن آموزش ببیند، والدین به طور متوسط بین 4000 تا 6000 پوشک برای هر کودک تا زمان رشد کافی او استفاده می‌کنند. فقط کافی است اندکی به مکان دفن این حجم زباله نیز فکر کنید! ولی اگر از پارچه‌ها، لباس‌ها یا مواد دوستدار زمین (البته پاکیزه و تائید شده) استفاده کنید، در واقع تصمیمی گرفتید که تاثیر عمیق‌تری روی زمین خواهد گذاشت؛ هر چند در دنیای امروز کمتر کسی به این راهکار تن می‌دهد.

11. استفاده از ظروف در پیک‌نیک. هنگامی که با دوستان خود به طبیعت می‌روید، فقط با داشتن یک ماژیک می‌توانید لیوان، بشقاب و قاشق و چنگال خود را مشخص کنید تا جلوی استفاده بیش از حد از ظروف یکبار مصرف گرفته شود.

12. قبل از استفاده از فر گاز، آن را از پیش روشن نکنید. فقط هنگامی که قصد دارید ظرف را در فر بگذارید آن را روشن کنید مگر این که قصد پخت کیک یا نان را داشته باشید. وقتی می‌خواهید غذای خود را چک کنید، از طریق شیشه گاز نگاه کنید و در فر را باز نکنید.

13. از محل زندگی خود خرید کنید. مقدار آلودگی‌ای که برای تولید غذا توسط کارخانه‌ها ایجاد می‌شود، بسیار زیاد است. برای کاهش میزان آلودگی و گازهای گلخانه‌ای در صورت امکان از باغ‌ها و زمین‌های محلی خرید و از رشد اقتصادی افراد محلی حمایت کنید.

14. بطری‌های پلاستیکی آب کوچک را با نمونه بزرگ آن جایگزین کنید. بسیاری از بطری‌های آب بازیافت نمی‌شوند و هزاران سال در طبیعت می‌مانند. به جای بطری‌های آب کوچک در منازل، از تانکرهای آب خانگی که قابل پر شدن هستند، استفاده کنید.

15. شستن خودرو را به کارواش بسپارید. به جای این که در خانه و با مصرف زیاد آب، خودروی خود را بشویید، به کارواش‌های حرفه‌ای یا کارواش‌های سبز مراجعه کنید تا با مصرف حداقل آب خودرویتان را بشویند.

16. به هر بهانه درخت بکارید. کاشتن درخت برای آب و هوا، زمین، زیبایی و... بسیار مفید است. کاشتن درخت برای عزیزان خود می‌تواند بهترین و مفیدترین هدیه باشد که سود آن تا سال‌های بعد به همه شهروندان خواهد رسید.

17. چراغ‌ها را خاموش کنید. هنگامی که از اتاق خارج می‌شوید چراغ‌ها را حتما خاموش کنید.

18. به جای کیف و ساک پلاستیکی، از کیف پارچه‌ای استفاده کنید. کیسه‌های پلاستیک دشمن طبیعت‌اند. برای خرید، ساک‌های پارچه‌ای که حجم بسیار کمی در کیف می‌‌گیرند، قابلیت شست‌وشو و قیمت ارزان دارند و در دسترس نیز هستند، می‌توانند بهترین جایگزین برای کیسه‌های پلاستیکی باشند.

19. به آسانی دور نریزید. قبل از این که وسایل خود را دور بریزید، به این فکر کنید که شاید شخص دیگری به آن احتیاج داشته باشد. آن وسیله را به دست خیریه‌ها یا شهرداری برسانید.

20. قبض‌های خود را اینترنتی پرداخت کنید. به جای مراجعه به بانک برای واریز وجه خود یا پرکردن قبض‌های مختلف، برای خود حساب اینترنتی باز کنید و بدون مصرف هیچ کاغذی فعالیت‌های مربوط به بانک خود را انجام دهید. در این صورت برای رسیدن به بانک هیچ بنزینی مصرف نمی‌شود، درختان کمتری قطع می‌شود و در نتیجه گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسیدکربن و همین طور حجم زباله کاهش پیدا می‌کند.

بهترین راه برای کمک به داشتن زمینی سبزتر، انتشار این راهکارهاست. اگر هر فرد از بین راهکارهای بالا فقط یک قدم کوچک را انتخاب و آن را رعایت کند، می‌توانیم زمینی بهتر و آینده روشن‌تری داشته باشیم. همه ما می‌توانیم در یک تلاش جمعی نقش داشته باشیم. حضور هر یک نفر در این تلاش اهمیت دارد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...