کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان

گونه های جانوری آسیب دیده در کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان

 

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز سه شنبه (۹۲/۱۱/۲۲) جهت تهیه گزارشی از آخرین وضعیت حیات وحش آسیب دیده کشور به کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان رفتیم.

 

کلینیک حیات وحش پردیسان مرکز تخصصی تیمار و درمان گونه های جانوری وحشی است که بسیاری از حیوانات آسیب دیده که به دلایل گوناگون از طبیعت جدا شده اند در این مرکز تحت مراقبت های دامپزشکی قرار می گیرند تا در صورت امکان پس طی مراحل درمان مجددا به زیستگاه اصلی خود بازگردند.

 

 

در ابتدای ورود به کلینیک به تابلویی برخوریم که یادآور خاطره ای تلخ و فراموش نشدنی از ظلمی است که توسط انسان به حیات وحش مظلوم کشور وارد می شود و دلیل حضور بسیاری از گونه های حاضر در کلینیک نیز همین عامل بوده است.

تابلوی البرز پلنگ مجروح تنکابن که پس از مدتها تحمل درد و رنج و مبارزه با انواع آسیب های وارده از قطع شدن مچ دست در تله تا تحمل تعداد زیادی گلوله در بدنش، نهایتا قطع نخاع شده و زندگیش پایان یافت.

سرنوشت تلخ البرز سرگذشت بسیاری از حیات وحش مظلوم سرزمین ماست که هر روز قربانی خودخواهی برخی از هم وطنان ما می شوند.

…………تصویر تابلوی نصب شده از البرز (پلنگ تنکابن) در سالن اصلی کلینیک حیات وحش پردیسان

دکتر ایمان معماریان دامپزشک کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان دلایل حضور و آخرین وضعیت گونه های حاضر در کلینیک را برای خبرنگار دیده بان تشریح نمودند.

در ابتدا جویای آخرین وضعیت پلنگ خرم آباد (لورا) شدیم که گزارش آن طی روزهای قبل منتشر گردید. (لینک مرتبط)

سیاهگوش دماوند:

پس از آن به سراغ سیاهگوشی رفتیم که روز جمعه ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ از سرمای شدید و کمبود غذا به یک خانه مسکونی در شهر بومهن پناه آورده بود توسط محیط بانان و نیروهای آتش نشانی، زنده گیری و به کلینیک حیات وحش پردیسان منتقل شد.

دکتر معماریان در مورد وضعیت سیاهگوش گفت: پس از طی مراحل درمانی مختلف، اسهال شدید و ضعف عمومی سیاهگوش کاملا برطرف شده و درحال حاضر به دلیل تغذیه مناسب، کمبود وزن اولیه حیوان تا حدودی مرتفع و به وزن نسبتا مناسبی رسیده است.

این سیاهگوش مبتلا به عارضه قلبی (بزرگ شدن سمت راست قلب) ، آسم ریوی و مشکل کبدی است که از این لحاظ تحت درمان قرار دارد و فعلا شرایط رهاسازی در طبیعت را دارا نیست.

وی گفت: با توجه به مشکلات مذکور احتمال اینکه سیاهگوش از طبیعت زنده گیری شده و پس از مدت طولانی زندگی با انسان فرار کرده یا به حال خود رها شده باشد وجود دارد.

گربه جنگلی:

در نزدیکی سیاهگوش یک گربه جنگلی نگهداری می شد که البته بسیار خجالتی و محافظه کار بود.

دکتر معماریان در تشریح شرایط یک گربه جنگلی که در کلینیک نگهداری می شود گفت: این گربه جنگلی در شمال کشور در تله سیمی گرفتار شده و در زمان انتقال به کلینیک از ناحیه شکم دچار پارگی و دارای زخم های عمیقی بوده است.

وی افزود: گربه جنگلی در حال حاضر پس از انجام مراحل درمانی وضعیت مناسب دارد و کاملا آماده رهاسازی در طبیعت است که مقدمات انتقال به شمال و رهاسازی در زیستگاه اصلی در دست انجام است.

بحری نابینا:

دکتر معماریان در مورد وضعیت یک بحری منتقل شده به کلینیک گفت: این پرنده شکاری کمیاب و ارزشمند که به تازگی از متخلفین کشف و به کلینیک آورده شده است نابیناست.

معماریان افزود: با توجه به سالم بود فیزیکی چشم ها، کور شدن این پرنده می تواند بر اثر برخورد گلوله یا برخورد ضربه به ناحیه سر باشد.

وی گفت: جهت تشخیص علت کوری و مشخص شدن ضایعات احتمالی دیگر، این بحری طی چند روز آینده سی تی اسکن خواهد شد.

خارپشت گوش بلند:

دکتر معماریان در مورد یک خارپشت بسیار زیبا که در این مرکز نگهداری می شد گفت: این خارپشت نابالغ که جهت فروش به عنوان حیوان خانگی بوسیله متخلفین زنده گیری و نگهداری می شده، توسط یگان محیط زیست استان تهران کشف و به کلینیک منتقل شده است.

دامپزشک کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان گفت: این خارپشت در حال حاضر کاملا سالم بوده و آماده رهاسازی در طبیعت است.

کرکس مصری:

کرکس کوچک یا کرکس مصری با نام علمی Neophron percnopterus گونه ای نادر و در معرض خطر انقراض از تیره عقابیان است و سومین گونه از خانواده کرکس ها در ایران می باشد.

دکتر معماریان در مورد وضعیت کرکس مصری انتقال یافته به کلینیک گفت: این کرکس بسیار جوان در زمانی که جوجه بوده از داخل لانه زنده گیری شده و پرهای آن هنوز کاملا رشد نکرده است.

وی افزود: شرایط فعلی کرکس مصری مناسب است اما به دلیل اینکه شاهپرهای این جوجه کرکس توسط متخلفین چیده است، پس از رشد مجدد شاهپرها امکان رهاسازی آن در طبیعت بررسی خواهد شد.

اگرت بزرگ:

دامپزشک کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان گفت: این اگرت بزرگ از ناحیه بال چپ هدف گلوله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته و دچار شکستگی در استخوان بال شده است. هم اکنون ساچمه ها از بدن پرنده خارج شده و تحت درمان قرار دارد.

معماریان افزود: معمولا پرندگان ماهی خوار در شرایط اسارت غذا نمی خورند اما خوشبختانه تغذیه این اگرت مناسب است و هر روز تعداد زیادی ماهی می خورد.

مرغ حق:

دکتر معماریان در مورد مرغ حقی که در این مرکز نگهداری می شود گفت: این مرغ حق مدت طولانی به عنوان حیوان خانگی در منزل نگهداری می شده و به دلیل تغذیه نامناسب تمام پرهای آن از بین رفته بود.

وی افزود: این پرندگان حشره خوار هستند و در حال حاضر پس از مدتی درمان و تغذیه مناسب شرایط نسبتا خوبی پیدا کرده و پرهایش مجددا رشد کرده. مرغ حق تا حدود یک ماه آینده آماده رهاسازی خواهد بود.

جغد شاخدار:

جغد شاخدار زیبایی در کلینیک نگهداری می شد که توسط یگان محیط زیست از متخلفین کشف شده و جهت فروش به عنوان حیوان خانگی زنده گیری و نگهداری می شده است.

دکتر معماریان در مورد این جغد شاخدار گفت: جغد شاخدار هم اکنون کاملا سالم است اما متاسفانه شاهپرهای آن چیده شده و تا رشد مجدد شاهپرها امکان رهاسازی جغد در طبیعت وجود ندارد.

فلامینگو:

دامپزشک کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان در مورد ۲ فلامینگو حاضر در این مرکز گفت: این پرندگان مهاجر که از شمال کشور بصورت غیرمجاز زنده گیری و جهت فروش به تهران منتقل شده بودند به دلیل شرایط نامناسب و بستن پاهای پرنده در زمان ارسال دچار ضایعه و شکستگی در ناحیه پاها شده و هم اکنون تحت درمان قرار دارند.

دکتر معماریان افزود: به دلیل اینکه این پرندگان مهاجر بوده و فصل مهاجرت نیز رو به اتمام است و همچنین مکان دقیق صید آنها مشخص نیست امکان رهاسازی فلامینگوها وجود ندارد.

عقاب:

معماریان در مورد یک عقاب بسیار زیبا که یکی از بالهای آن قطع شده بود گفت: این گونه کمیاب (عقاب امپریال) به دلیل برخورد هفت ساچمه اسلحه شکاری دچار آسیب شدید از ناحیه بال شده و بال راست عقاب تقریبا از بین رفته بود.

وی گفت: به همین دلیل بال راست عقاب طی عمل جراحی قطع شده و بزرگترین لذت برای یک پرنده شکاری یعنی پرواز برای همیشه از این پرنده سلب شده است.

گرگ خاکستری:

در کلینیک گرگ خاکستری بزرگ و بسیار زیبایی تحت درمان بود که بر اثر تصادف با خودرو در جاده وردآورد به حالت نیمه جان در کنار جاده افتاده و به دنبال تماس یک شهروند جهت درمان به این مرکز منتقل شده بود.

دکتر معماریان در مورد وضعیت گرگ خاکستری گفت: مفصل لگنی – رانی گرگ بر اثر برخورد با خودرو در رفته است. همچنین در زمان پیدا کردن گرگ، پوست پای حیوان کاملا از بین رفته و عضلات پا به شدت آسیب دیده بود.

دکتر معماریان گفت: هم اکنون پس از چندین مرحله پانسمان، زخم ها تا حد زیادی بهبود پیدا کرده و پس از بهبود کامل زخم ها، گرگ خاکستری به منظور جا انداختن مفصل لگنی، از ناحیه پا  تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

روباه:

پس از آن به ملاقات روباهی رفتیم که توسط متخلفین زنده گیری شده و جهت فروش به عنوان خانگی نگهداری می شده است . این روباه توسط یگان محیط زیست استان تهران کشف و به کلینیک منتقل شده بود.

دکتر معماریان در مورد این روباه گفت: متاسفانه متخلفین به منظور فروش روباه به عنوان حیوان خانگی دندانهای حیوان را با سیم چین بریده اند که این عمل به دلیل وجود اعصاب در دندانها با درد فراوانی برای حیوان همراه است.

دامپزشک کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان گفت: همچنین این روباه به دلیل درد ناشی از چیده شدن دندان ها قادر به غذا خوردن نبوده و به همین دلیل دچار مشکلات کلیوی ناشی از سوء تغذیه شده و هم اکنون تحت درمان است.

وی افزود: دندانهای روباه عصب کشی و پس از آن پر شده است و هم اکنون روباه از ناحیه دندانها دردی احساس نمی کند و خوب غذا می خورد اما به دلیل چیده شدن دندانها قابلیت رهاسازی و زنده ماندن در طبیعت را ندارد.

متاسفانه اکثر گونه های جانوری تحت درمان در کلینیک به دلیل شقاوت و خودخواهی برخی افراد بر اثر شلیک گلوله و یا زنده گیری جهت نگهداری به عنوان حیوان خانگی، زندگی طبیعی خود را از دست داده و با وجود تلاش های صورت گرفته و پس از تحمل درد و رنج فراران حتی پس از بهبودی قادر به ادامه حیات در زیستگاه اصلی خود نیستند.

هموطنان ما باید آگاه باشند که گونه های جانوری وحشی، به دلیل شرایط خاص زندگی در طبیعت و ویژگی های تغذیه ای منحصر بفرد، قابلیت نگهداری در منزل به عنوان حیوان خانگی را دارا نیستند. زنده گیری گونه های جانوری وحشی از عرصه های طبیعی علاوه بر تحمیل رنج زیاد به این حیوانات، موجب وارد آمدن آسیب های جبران ناپذیری به طبیعت کشور می شود.

خرید گونه های جانوری وحشی از افراد متخلف و سودجو حتی از سر دلسوزی و یا برای نجات و رهاسازی این حیوانات، اشتباه بوده و منجر به تشویق متخلفین برای زنده گیری تعداد بیشتری از حیوانات وحشی از طبیعت می شود. بنابراین بهتر است در صورت برخورد با چنین مواردی، مراتب به یگان حفاظت محیط زیست استان مربوطه گزارش گردد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...