سلول های بنیادی جهت ترمیم ضایعه نخاعی پلنگ خرم آباد

استفاده از سلول های بنیادی جهت ترمیم ضایعه نخاعی پلنگ خرم آباد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: حدود یک ماه قبل ماده پلنگ جوانی در حالیکه هدف گلوله چهارپاره افراد ناشناس قرار گرفته بود در اطراف خرم آباد مشاهده و پس از بیهوشی جهت درمان به تهران منتقل شد.

بعد از ظهر امروز (سه شنبه ۹۲/۱۱/۲۲) با حضور در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان پیگیر آخرین وضعیت پلنگ خرم آباد (لورا) شدیم.

دکتر ایمان معماریان، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در این خصوص به خبرنگار دیده بان محیط زیست گفت: برخورد گلوله با ستون مهره ها منجر به ضایعه نخاعی در پلنگ خرم آباد شده است.

 

دکتر معماریان افزود: این پلنگ در حال حاضر فلج کامل است و توانایی حرکت دادن دم، پاها و اندام تحتانی خود را ندارد.

وی گفت: وضعیت عمومی لورا خوب است و تغذیه مناسبی دارد اما یکی از معضلات بزرگ ما زخم هایی است که در ناحیه شکم، مقعد و زیر پاهای حیوان ایجاد است.

دلیل زخمها این است که پلنگ در اندام فلج شده احساس درد ندارد، شکم و پاهای حیوان به زمین چسپیده و بدون هیچگونه احساسی آنها را روی زمین می کشد. با وجود اینکه کف محل نگهداری لورا با علوفه پوشانده شده است اما زیر شکم و پاهای پلنگ به زمین سابیده و زخمی می شود.

 

دکتر معماریان گفت: به لحاظ علمی امکان اینکه هر روز پلنگ را بیهوش کنیم تا زخمها را ضدعفونی کرده و پانسمان زخمها تعویض شود وجود ندارد و این یکی از بزرگترین معضلاتی است که در نگهداری یک پلنگ فلج با آن روبرو هستیم.

 

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در مورد آخرین وضعیت درمانی پلنگ خرم آباد گفت: پس از عمل جراحی که ۲۲ دیماه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بر روی ستون مهره ها صورت گرفت، از مغر استخوان پلنگ نمونه گیری شده و سلول های بنیادی گرفته شده از مغز استخوان هم اکنون در حال تکثیر در آزمایشگاه می باشد.

 

 

پس از تکثیر سلول های بنیادی در محیط آزمایشگاه و رسیدن به تعداد مناسب، سلول های بنیادی به قسمت آسیب دیده نخاع پلنگ تزریق خواهد شد.

دکتر ایمان معماریان افزود: احتمال ترمیم ضایعه نخاعی با استفاده از سلول های بنیادی با توجه به تکامل سیستم عصبی در گونه های مختلف کاملا متفاوت است و میزان موفقیت این روش هنوز مشخص نیست.

استفاده از این روش تاکنون در انسان نتیجه بخش نبوده اما در ترمیم آسیب های نخاعی در برخی از پستانداران کوچک موفقیت آمیز بوده است.

دکتر ایمان معماریان در پایان گفت: استفاده از سلول های بنیادی جهت ترمیم ضایعه نخاعی در پلنگ برای نخستین بار در کشور انجام خواهد شد و امیدواریم که این روش به عنوان تنها روش درمانی موجود، در بهبود وضعیت پلنگ خرم آباد نتیجه بخش باشد.

 

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...