تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد سازمان‌ جنگل‌ها

تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد سازمان‌ جنگل‌ها با ۱۳۸ رای موافق تصویب شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز با ۱۳۸ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع با انجام ، مراتع و آبخیزداری موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار تسنیم، این تقاضای تحقیق و تفحص پیش از این در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به تصویب رسیده بود و امروز در صحن علنی مجلس با رای مثبت نمایندگان مجلس مواجه شد.

علل مدیریتی کاهش میزان جنگل‌ها و از بین رفتن مراتع

- میزان واگذاری‌ها، اهداف، عملکرد، انطباق با قوانین

- تعامل با وزارتخانه‌های صنعتی، تولیدی، ورزشی وفق قوانین

- میزان واردات چوب به لحاظ حفظ جنگل ها

- آثار از بین رفتن جنگل‌ها در تخریب (به جهت سیل) مزارع و از بین رفتن خاک غنی و افزایش رانش‌ها

- نحوه حفاظت از جنگل‌ها به لحاظ پایش انسانی، صنعتی و الکترونیکی

از محورهای این تحقیق و تفحص است.

محمود شکری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی در جریان این تحقیق و تفحص به عنوان یکی از نمایندگان تقاضا کننده این تحقیق و تفحص اظهار داشت: مقام معظم رهبری همه ساله در روز درختکاری دغدغه‌های خود در مورد جنگل و حفظ درختان را مطرح می‌کنند، اما متاسفانه روز به روز ما شاهد تخریب جنگل‌ها هستیم.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه اکنون عزمی برای حفاظت از منابع ملی و جنگل‌ها وجود ندارد و وزارت جهاد کشاورزی به نوعی ناتوانی خود از حفظ این حقوق مردم را اعلام کرده است و این وزارتخانه دلایل و مشکلات خود در این زمینه را در ۹ بند به نمایندگان تحقیق و تفحص ارائه داد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: در گزارش‌های دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع اشاره شده که متاسفانه زمین‌ها و مراتع را برخی افراد برای ایجاد اشتغال تملک می‌کنند اما پس از مدتی آنها را تغییر کاربری داده و با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند و تا امروز هم هیچ نظارتی بر این قضیه وجود نداشته است.

شکری افزود: بیش از ۳ میلیون هکتار از منابع ملی ما واگذار شده است، اما هیچ نظارتی در نحوه واگذاری و استفاده از این زمین‌ها وجود نداشته است. همچنین بر اساس گزارش دیوان محاسبات بیش از ۵۰ درصد از اینها تخلف کرده‌اند و زمین را برای غیر از آنچه که تملک کرده بودند، مورد استفاده قرار دادند و با تغییر کاربری تخلفاتی انجام دادند که پرونده‌های آن موجود است.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر به خاطر برداشت های بی‌رویه از جنگل‌ها، سیلاب‌هایی در شمال کشور به وقوع پیوسته و خسارت‌ها و خرابی‌های زیادی را برای مردم شمال کشور بوجود آورده. با مشاهده این تخلفات مشخص می‌شود که مافیای جنگل شکل گرفته و ثروت مردم را به تاراج می‌برد.

نماینده مردم تالش در مجلس همچنین تصریح کرد: در جهان برای هر ۱۰ هزار هکتار جنگل یک نفر جنگلبان وجود دارد، اما در ایران به ازای هر ۶۸ هزار هکتار یک جنگلبان است که این رقم در کشور ما ۶ برابر استانداردهای جهانی است. لذا با توجه به این موضوع مشخص است که نظارت کافی بر جنگل‌ها وجود ندارد و تخلفاتی صورت می‌گیرد. بنابراین از نمایندگان مجلس می خواهم با توجه به تخلفات صورت گرفته به این تقاضای تحقیق و تفحص رای مثبت دهند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...