لاشه یک نهنگ بزرگ در سواحل کنارک

مشاهده لاشه یک نهنگ بزرگ با ۴۰ تن وزن و ۱۸ متر طول در سواحل کنارک

مشاهده لاشه یک نهنگ بزرگ با ۴۰ تن وزن و ۱۸ متر طول در سواحل کنارک

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: لاشه نهنگ بزرگی با بیش از ۴۰ تن وزن و ۱۸ متر طول در سواحل شهرستان کنارک مشاهده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: این نهنگ از گونه اسپرم وال ها بوده که از بزرگترین نهنگ های دندان دار می‌‌باشند.

نهنگ های اسپرم در تمام اقیانوسها زندگی می‌‌کنند. حداکثر طول نرها ۱۸ متر (۶۰ پا) و ماده‌ها ۱۲ متر (۴۰ پا) است. غالبا رنگ آنها سیاه مایل به قهوه‌ای یا خاکستری تیره می‌‌باشد

سر بزرگ نهنگ اسپرم، تقریبا یک سوم طول بدن را تشکیل می‌‌دهد در سر نهنگ اسپرم، ماده روغنی Spermaceti و روغن اسپرم وجود دارد.

فصل زادآوری این پستاندار در فصل بهار می باشد که پس از حدود ۱۶ ماه بارداری یک بچه می‌زاید که حدود ۴ متر طول و ۱۰۰۰ کیلو وزن دارد. ماده‌ها در ۱۳ سالگی و نرها در ۱۹ سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر این پستاندار حدود ۷۰ سال برآورد شده است.

 

افسری افزود: دریای عمان دارای اکولوژی پیچیده و بسیار غنی است که از یک سو رفت و آمد زیاد شناورها تهدید جدی برای حیات پستانداران دریایی این منطقه از جمله نهنگ ها، گاوهای دریایی و دلفین ها محسوب می شود و از سوی دیگر به دلیل اینکه مسیر حرکت امواج در این منطقه از شرق به غرب (از اقیانوس هند به سمت تنگه هرمز) می باشد، اگر پستانداری در میانه آب های دریای عمان دچار آسیب دیدگی شود، چهار تا پنج روز طول می کشد تا به سواحل شهرستان کنارک یا چابهار برسد که طی این مدت امکان زنده ماندن پستاندار کم است.

 

وی گفت: سال گذشته نیز لاشه یک گاو دریایی نیز در سواحل بریس مشاده شده است و در ابتدای امسال نیز لاشه یک نهنگ دیگر نیز در ساحل چابهار کشف گردید.

وال اسپرم از پستانداران دریایی حفاظت شده می باشد که هر ساله به دلیل عبور و مرور زیاد شناورها و کشتی ها در آبراهه بین المللی دریایی عمان و برخورد با پروانه شناورها دچار مرگ و میر می شوند.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...