فسیل ۲۰ میلیون ساله بردکژدم

بازدید گروه سنگواره شناسی از فسیل ۲۰ میلیون ساله بردکژدم دزفول

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز شنبه ۷ دیماه به دعوت اداره حفاظت محیط زیست دزفول و انجمن آوان سبز دزفول گروه سنگواره شناسان متشکل از آقای دکتر میرزایی عطا آبادی فسیل شناس برجسته کشور از دانشگاه زمین شناسی زنجان و خانم مهندس اورک رئیس گروه فسیل شناسی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سنگواره برد کژدم در لنگرکوه واقع در شمال شهرستان دزفول بازدید نمودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در این خصوص گفت: “سنگواره برد کژدم” در لنگرکوه در شمال شهرستان دزفول یکی از ماکرو فسیل های ارزشمند کشور بوده که پس از کشف اثر در سال های اخیر، اقدامات موثری در خصوص تعیین سن زمین شناسی و عمر این اثر صورت گرفته است.

فسیل ۲۰ میلیون ساله بردکژدم

فرهاد قلی نژاد افزود: اداره حفاظت محیط زیست دزفول از سال ۹۱ اقدامات خود را در زمینه شناسایی بیشتر و بویژه حفاظت از این اثر ارزشمند آغاز نموده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: بازدید سنگواره شناسان در راستای شناسایی و قدمت اثر و ارائه راهکارهای حفاظتی صورت گرفته است

همچنین در این بازدید آقای دکتر مجید میرزایی عطا آبادی استادیار دانشگاه زمین شناسی زنجان نیز پیرامون اثر فسیل برد کژدم گفت: این نمونه بقایای قفسه سینه یک مهره دار دریایی از خانواده دوگونگ ها می باشد که موجوداتی علفخوار ساکن دریاهای گرم و کم عمق بوده اند. با توجه به رسوبات دربرگیرنده که به سازند آسماری تعلق دارد سن این نمونه ۲۰ تا ۳۰ میلیون سال پیش تخمین زده می شود که البته تعیین دقیقتر سن این اثر بررسی های بیشترث را می طلبد.

 

 

مکان فسیل برد کژدم در شمال شهرستان دزفول در رشته کوه زاگرس و ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا در لنگرکوه و در حوالی روستای گردشگری لیوس واقع گردیده است.

قلی نژاد افزود: شکل ظاهری سنگواره مذکور شبیه عقرب بوده و دارای طول ۷۵ سانتی متر، عرض ۹۵ سانتی متر و دارای ۱۴ جفت بازو به ضخامت هر بازو ۴ سانتی متر است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...