حفظ چرخه محیط زیست

تغییر بینش جامعه در مورد حیوانات به حفظ چرخه محیط زیست کمک می کند

 

ˈعباس عاشوریˈ روز سه شنبه با اشاره به اهمیت تیمار و بازگرداندن یک قلاده شغال به دل طبیعت افزود:

عدم شناخت در مورد حیوانات دلیلی بر بی ارزش بودن و بین بردن آنها نیست.

وی افزود: شغال‌ها جزو سگ سانان بشمار می روند و به دلیل جمع آوری اشغال و خوردن لاشه های بیمار به رفتگر طبیعت معروف هستند.

وی ادامه داد: اندازه این جانور بین گرگ و روباه است و جمعیت خوبی در گیلان و کشور داشته و تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار دارند.

به گزارش ایرنا، در حالی که در فرهنگ عامه ˈشغالˈ موجودی بی ارزش ، نیرنگ باز ، فریب کار و محکوم به مرگ است، در یک اقدام دلسوزانه توسط کارشناسان محیط زیست گیلان و دامپزشکان بخش خصوصی یک شغال که از ناحیه پا در تصادف با خودرو در منطقه جیرنده شفت شکسته و مجروح شده بود، پس از تیمار در طبیعت آزاد شد.

این حیوان با همکاری کارشناسان محیط زیست گیلان و کلینیک های دامپزشکی کاسپین رشت و کلینیک دامپزشکی یوسف آباد تهران مورد عمل جراحی و درمان قرار گرفت و به زندگی دوباره در طبیعت بازگشت.

شغال ها از جمله حیواناتی محسوب می شوند که در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می کنند و پرندگان اهلی از جمله منابع تغذیه آنها بشمار می روند.

در هر شبانه روز ده ها شغال نگون بخت در جادهای روستایی و شهری استان گیلان در برخورد با خودروها له و نابود می شوند.

در فرهنگ گیلانیان شغال ها موجوداتی نقشه کش ، فریبکار و موزی هستند که هر چندگاهی با شبیخون به لانه ماکیان مرغ ها، جوجه ها ، اردک ها ، قازها و یا بقلمون های روستاییان را به غارت می برد.

شاید همین مهارت شغال در شکار که در محیط های انسانی که از دست کمتر حیوانی بر می آید از گذشته های دور موجب ایجاد ذهنیت منفی نسبت به شغال و روباه در گیلان شده و فرهنگ عامه روستایی مجازاتی غیر از مرگ برای این حیوانات قائل نمی باشند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست گیلان گفت: این جانور در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می کنند و بیشتر در شب ها برای پیدا کردن غذا ظاهر می شود.

عاشوری از مردم حاشیه شهرها و روستاها خواست از کشتن حیوانات وحشی که تحت حمایت محیط زیست هستند، خودداری کنند

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...