استاندار نگران تر از مسئولان سازمان محیط زیست

آقای استاندار نگران تر از مسئولان سازمان محیط زیست درمورد سرنوشت پلنگ ایرانی

 

آقای استاندار نگران تر از مسئولان سازمان محیط زیست درمورد سرنوشت پلنگ ایرانی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از ابراز نگرانی گسترده از سوی مردم و دوستداران محیط زیست در مورد وضعیت پلنگ ایرانی و آمار بالای تلفات این گونه و سکوت سرد مسئولان سازمان محیط زیست، برخی مسئولان کشور که ضمنا متولی مستقیم حفاظت از گونه های جانوری نیستند، هم اکنون از مسئولان سازمان محیط زیست در مورد سرنوشت پلنگ ایرانی نگران تر بوده و شاید با مشاهده موضع منفعلانه سازمان محیط زیست در این زمینه، برای اقدامی عملی احساس مسئولیت نموده اند.

استاندار چهارمحال و بختیاری طی نامه ای به معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نسبت به وضعیت پلنگ ایرانی و آمار بالای کشته شدن این گونه نادر جانوری ابراز نگرانی کرده و از آمادگی دستگاه‌های اجرایی این استان برای همکاری‌های منطقه‌ای برای حفاظت از پلنگ ایرانی خبر داده است.

قاسم سلیمانی دشتکی در بخشی از نامه خود کم‌توجهی در زمینه پایش و تعیین جمعیت واقعی پلنگ‌ها، نداشتن پروژه‌های حمایتی منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، نبود برنامه‌های مدون آموزشی و آگاهی‌بخشی به‌ منظور ظرفیت‌سازی اطلاعاتی و آشنایی بیشتر جوامع محلی با اهمیت و ارزش این میراث طبیعی جانوری و هم‌چنین نداشتن آگاهی‌های لازم در زمینه چگونگی رفتار با این حیوان ارزشمند در محیط‌های طبیعی و تخریب زیستگاه‌های پلنگ را مهمترین دلایلی می داند که این گونه ارزشمند را در وضعیتی شکننده و نگران‌کننده قرار داده است.

متن کامل این نامه بشرح زیر است:

سرکار خانم دکتر ابتکار
معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

با تقدیم سلام و احترام

افزایش شمار پلنگ‌های کشته شده در سال‌های اخیر و خصوصا ۹ ماهه سال ۱۳۹۲، نگرانی‌های زیادی را در خصوص خطر انقراض این گربه‌سان ایرانی در میان دوستداران محیط زیست و بسیاری از مسئولان کشوری ایجاد کرده است و به همین دلیل است که از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) که وظیفه‌ پایش گونه‌های در معرض خطر انقراض را بر عهده دارد، در رده‌ی گونه‌های نادر و در خطر انقراض قرار گرفته است‌ اما خوشبختانه هنوز هم می‌توان این بزرگ‌ترین گربه سان را در بسیاری از کوهستان‌های زاگرس دید.

کم‌توجهی در زمینه پایش و تعیین جمعیت واقعی پلنگ‌ها، نداشتن پروژه‌های حمایتی منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، حفاظت از این گربه‌سان ایرانی را در وضعیتی شکننده و نگران‌کننده قرار داده است.

نبود برنامه‌های مدون آموزشی و آگاهی‌بخشی به‌ منظور ظرفیت‌سازی اطلاعاتی و آشنایی بیشتر جوامع محلی با اهمیت و ارزش این میراث طبیعی جانوری و هم‌چنین نداشتن آگاهی‌های لازم در زمینه چگونگی رفتار با این حیوان ارزشمند در محیط‌های طبیعی و زیستگاه‌های تخریب شده‌اش، سبب شده است که این گونه حمایتی در معرض خطر انقراض قرار گیرد.

لذا پیشنهاد می‌گردد سازمان حفاظت محیط زیست، نخست زیستگاه‌های مهم این گربه‌سان را شناسایی و برای افزایش ضریب حفاظتی آن مناطق طرح‌های حمایتی در سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی با هدف حفاظت از پلنگ ایرانی تعریف کند.

یقینا افزایش سطح حفاظت فیزیکی به همراه مدیریت علمی زیست‌بوم‌ها که در برگیرنده مباحث آموزشی و جلب مشارکت جوامع محلی باشد در شمار برنامه‌های محوری حفاظت از این گونه در معرض خطر در زاگرس است که انتظار است در ردیف اولویت‌های آن سازمان و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها قرار گیرد تا بقای درازمدت همین تعداد اندک پلنگ‌های ایرانی در کوهستان‌های کشور تضمین شود.

در همین راستا آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان برای همکاری‌های منطقه‌ای با پروژه‌های حفاظت از پلنگ ایرانی را حضورتان اعلام می‌دارم.

خواهشمند است دستورات لازم در این خصوص صادر فرمایید.

قاسم سلیمانی دشتکی
استاندار چهارمحال و بختیاری

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...