برای نخستین بار از ۲ قلاده پلنگ ایرانی در سرخس تصویربرداری شد

برای نخستین بار از ۲ قلاده پلنگ ایرانی در سرخس تصویربرداری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: طی سال های اخیر دامداران ساکن روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده جنگل خواجه در حوزه شهرستان سرخس خراسان رضوی چندین نوبت عنوان نموده اند که در ارتفاعات این منطقه پلنگ مشاهده کرده اند.

پلنگ ایرانی

محمدجواد علیپور رئیس اداره محیط زست سرخس در این باره گفت: به دنبال گزارشات چوپانان و یکی از محیط بانان مبنی بر مشاهده پلنگ، پایش و بررسی منطقه را آغاز و در کنار یکی از چشمه ها به علائمی از حضور پلنگ از جمله ردپا و سرگین برخورد نموده و تصمیم گرفتیم در کنار همان چشمه دوربین گذاری کنیم.

علیپور افزود: پس از گذشت یکماه از نصب و سرکشی دوره ای به دوربین نصب شده، هیچ تصویری از پلنگ در کنار چشمه و مسیر منتهی به آن بدست نیامد.

پس از آن درحالیکه امیدها برای مستند سازی حضور پلنگ در منطقه کمرنگ شده بودند، در سرکشی مجدد به دوربین متوجه شدیم در کمال عجب به فاصله حدود ۲ ساعت از ۲ قلاده پلنگ تصویربرداری شده است

رئیس اداره محیط زست سرخس در این باره گفت: این دو قلاده پلنگ شامل یک پلنگ نر و بزرگ جثه که در ساعت ۸:۳۵ در مسیر عبور به سمت پایین دره از جلوی دوربین عبور کرده و یک پلنگ جوان و احتمالا ماده است که در ساعت ۱۰:۵۱ همان روز در مسیر مخالف و به سمت بالای دره حرکت بوده است.

علی خانی مدیر دفتر حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در این باره گفت: این نخستین باری است که در حوزه شهرستان سرخس از پلنگ ایرانی بصورت مستند تصویربراری شده است و نکته جالب توجه اینجاست که پس از مدتها که هیچ تصویر مستندی از حضور پلنگ در حوزه این شهرستان وجود نداشت در یک روز، در یک نقطه و به فاصله کمتر از ۳ ساعت از ۲ قلاده پلنگ ایرانی تصویربرداری شده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...