نجات گربه شنی

نجات گربه شنی از تله صیادان غیرمجاز در خواف

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست خواف حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده سیرخون متوجه چندین رج هوبره گیری شده و به جمع آوری تله ها مشغول شدند.

محیط بانان حین جمع آوری تله ها متوجه گرفتار شدن یک قلاده گربه شنی در تله های هوبره گیری شده و بلافاصله جهت آزادسازی حیوان اقدام نمودند

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خواف در این باره گفت: این گربه که برای فرار از دام تقلای زیادی کرده و انرژی فراوانی از دست داده بود، با اقدام به موقع محیط بانان از مرگ حتمی نجات یافت و به منظور تیمار و احیا به مرکز تحقیقات زیست محیطی خواف منتقل گردید.

به دلیل اینکه عصر روز قبل نیز درست همان محل توسط محیط بانان کنترل شده بود گربه شنی کمتر از ۲۴ ساعت را در تله گرفتار بوده است و اگر محیط بانان یک روز دیرتر متوجه حیوان می شدند قطعا این گونه ارزشمند از بین رفته بود

عباس طاهریان افزود: پس از انتقال گربه شنی با حضور دامپزشک مداوای لازم بر روی پای حیوان که به دلیل گرفتار شده در تله آسیب دیده بود، صورت گرفت.

با بهبود شرایط عمومی و بازیابی توان جسمی همچنین درمان آسیب های ناشی سیم تله بر روی پا، گربه شنی که به لحاظ جنسیت نر بود، آمادگی بازگشت مجدد به طبیعت را بدست آورد

سپس طی هماهنگی بعمل آمده با حضور دکتر پهلوان نژاد فرماندار خواف، مهندس ریاحی شهردار سنگان و خبرنگار صدا و سیما، گربه شنی پس از نمونه گیری جهت بانک ژن محیط زیست خراسان رضوی و انجام بیومتری، در همان محل کشف در مرکز منطقه حفاظت شده سیرخون رهاسازی گردید و به دامان طبیعت بازگشت.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خواف گفت: سال گذشته نیز یک قلاده گربه شنی ماده در همین محل توسط محیط بانان زنده گیری رهاسازی شده بود.

گربه شنی کوچکترین گربه سان ایران محسوب می شود و سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی خصوصا تپه زارهای ماسه ای دارد.

از خصوصیات بارز این گونه داشتن مقادیر زیادی موهای بلند در لابه لای پینه های کف دست و پا است تا مانع فرو رفتن گربه در ماسه بادی و کاهش سرعت آن در هنگام شکار شود.

گربه شنی یکی از کمیاب ترین حیوانات کشور و از گونه های در معرض انقراض به شمار می رود که مشاهده آن در طبیعت به ندرت اتفاق می افتد.

زیستگاه‌های گربه شنی در کشور بسیار محدود بوده، اطلاعات مربوط به آن بسیار اندک و هیچ آمار مستندی از جمعیت این حیوان در دست نیست.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...