حیوانات رباتیک در نمایشگاه جدید موزه لندن

این نمایشگاه جدید موسوم به «Robot Safari» به نمایش رباتهای الهام گرفته از طبیعت پرداخته و به بینندگان اجازه خواهد داد تا با رباتهایی مانند یک توله یوزپلنگ الکترونیکی، یک خفاش در حال پرواز مکانیکی و دسته‌ای از ماهیهای زیست‌تقلیدی در شهر لندن تعامل داشته باشند.

بسیاری از نمونه‌های به نمایش در آمده در این جشنواره برای اولین بار رونمایی شده‌اند.
بازدیدکنندگان این جشنواره که از روز چهارشنبه(ششم آذر) آغاز شده و تا روز یکشنبه(10 آذر) ادامه خواهد داشت، می‌توانند در یک تجربه سیاحتی از میان سکونتگاههای غیرطبیعی رباتها که از طبیعت الهام گرفته‌اند، حرکت کرده و با موجوداتی که از قابلیت شنا، پرواز و خزیدن برخوردارند، تعامل داشته باشند.
این نمایشگاه شامل یک لاک‌پشت رباتیک زیردریایی، توله یوزپلنگ رباتیک و دسته‌ای از رباتهای ماهی درخشان بوده و همچنین از سمندر مکانیکی «Pleurobot» رونمایی می‌کند.
در این جشنواره، رباتیک‌کارها به نمایش رباتهای خود با کمک به بازدیدکنندگان در ایجاد تعامل با ماهیها، گسترده کردن بالهای خفاش و توضیح در مورد تازه‌ترین پیشرفتها در رباتیک زیست تقلیدی خواهند پرداخت.
همچنین درسهایی برای کمک به افراد در برنامه‌ریزی، ساخت و به حرکت درآوردن رباتهای ساده خود وجود خواهد داشت.
ربات یوزپلنگ شاید شباهت زیادی به جانور پشمالوی اصلی که از آن الهام گرفته، نداشته باشد اما از پاهای این گربه‌سان برای حرکت و دویدن تقلید می‌کند.
این گربه‌سان نسل آینده با وزن سبک و قابلیت خود تثبیت‌کنندگی، تنها یک نمونه منحصربفرد نیست، بلکه یک ابزار پژوهشی است که از قابلیت استفاده توسط دانشمندان برای کشف اراضی ناهموار برخوردار است.
این ربات توله یوزپلنگ که توسط آزمایشگاه رباتیک دانشکده پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس ساخته شده، سریعترین ربات چهار پای جهان با وزن زیر 30 کیلوگرم در جهان است که می‌تواند با سرعت 1.4 متر در ثانیه بدود.
محققان همچنین برای اولین بار به نمایش سمندر رباتیک خود موسوم به Pleurobot خواهند پرداخت که از حرکات حیوان واقعی که در فیلمهای پرتو ایکس ثبت شده، تقلید می‌کند و از آن می‌توان برای تحقیقات در زمینه مهارتهای حرکتی و درک چگونگی کنترل حرکات غنی توسط سیستم عصبی بهره برد.
این محققان هدف خود از ساخت این سمندر را استفاده از آن در پژوهشهای دیرینه‌شناسی و رباتیک اعلام کرده‌اند.
ربات خفاش «Bat-Bot» از ماهیچه‌های بسیار سبک برای حرکت استفاده کرده و بالهای آن در طول پرواز تغییر شکل می‌دهد. از دیگر موارد به نمایش در آمده در این جشنواره می‌توان به «Robo Spyder» اشاره کرد که مانند یک عنکبوت واقعی حرکت کرده و می‌تواند از موانع عبور کرده یا به صدا واکنش نشان دهد.
یک ربات 12 پای عادی به تقلید از حرکات غیرعادی تاج‌خروس پرداخته و ربات دیگری نیز از حرکت عروس دریایی برای کمک به درک دانشمندان در مورد چگونگی حرکت موجودات نسخه‌برداری می‌کند.
در این نمایشگاه همچنین چندین حیوان رباتیک زیردریایی معرفی خواهند شد که از آن میان می‌توان به لاک‌پشت دریایی «فلش» اشاره کرد که یک ربات باستان‌شناسی ساخت مرکز بیورباتیک دانشگاه فناوری تالین برای بررسی عمقهای خطرناک است.
ربات «iTuna» یک نمونه بسیار ساده، سبک و بی‌صداست که از ماهیچه‌های مصنوعی برای حرکت استفاده می‌کند. این ویژگیها به ربات اجازه می‌دهد تا بدون ایجاد اختلال در ماهیهای محلی به نظارت بر محیط های زیر آب بپردازد.
ماهی رباتیک درخشان «Jessiko» از قابلیت شنا بصورت گروهی برای نمایش چگونگی عملکرد رباتها با یکدیگر برخوردار است و می‌تواند به درک رفتار ماهیهای واقعی توسط دانشمندان کمک کند.
نمایشگاه Robot Safari رایگان و برای تمام سنین مناسب است، اما موزه علوم لندن انتظار دارد این نمایشگاه محبوب شده و به بلیط های زمان‌دار نیاز پیدا شود.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...